Διαφήμιση
( 0 ψήφοι )

silicon valleyΣτη γη της υψηλής τεχνολογίας, κάθε τόσο μια μεγάλη συγχώνευση ή εξαγορά αποκτά εποχική σημασία, σαν να σηματοδοτούσε μια γεωλογική μετακίνηση κάτω από τη Σίλικον Βάλεϊ. Η συγχώνευση AOL-Time Warner στις αρχές του 2000 θεωρήθηκε «πύλη» για το σκάσιμο της φούσκας των μετοχών υψηλής τεχνολογίας. Έξι χρόνια αργότερα, η εξαγορά του YouTube από την Google υποτίθεται πως επανέφερε σε τροχιά τη Σίλικον Βάλεϊ και τροφοδότησε την έκρηξη του Παγκόσμιου Ιστού.

Ακόμα και οι αποτυχημένες προσπάθειες εξαγοράς φαίνεται πως έχουν τη σημασία τους. Στις αρχές Δεκεμβρίου άρχισαν να εξαπλώνονται φήμες πως η Groupon, ιστότοπος που ειδικεύεται στις τοπικές «ευκαιρίες» αγορών, είχε απορρίψει εντυπωσιακή προσφορά 6 δισ. δολαρίων από την Google. Εκτοτε, μια στρατιά αναλυτών τεχνολογίας, μπλόγκερ και επιχειρηματιών του χώρου αποδομούν την ταπείνωση.

Σύμφωνα με αυτούς τους «παρατηρητές του καναπέ», η αποτυχημένη πρόταση σηματοδοτεί είτε τη δημιουργία μιας νέας φούσκας υψηλής τεχνολογίας (τη δεύτερη ή την τρίτη;), είτε την εμφάνιση μιας νέας τάσης επιχειρηματικής ύβρεως, είτε μια αναδυόμενη πίστη στην πολυπόθητη επιστροφή της αγοράς δημοσίων εγγραφών για υψηλού κινδύνου, πλην όμως ταχέως αναπτυσσόμενες, νέες ιντερνετικές εταιρείες. Ή και τα τρία.

Πώς λειτουργεί...

Αυτό που δεν αμφισβητεί κανείς είναι ότι η νεόκοπη εταιρεία του Σικάγου -τον Νοέμβριο έκλεισε μόλις τα 2 έτη- ανακάλυψε μια καινοτομική μέθοδο διαφήμισης τοπικών επιχειρήσεων με σημαντική αύξηση κερδών και εσόδων (περίπου 500 εκατ. δολαρίων ετησίως, τουλάχιστον). Η Groupon στέλνει καθημερινά ηλεκτρονικά μηνύματα σε 35 εκατομμύρια συνδρομητές σε περισσότερες από 300 πόλεις ανά τον κόσμο. Το προσωπικό της ανέρχεται στα 3.000 άτομα και περιλαμβάνει από τηλεφωνητές που έχουν αναλάβει να πείθουν τοπικές επιχειρήσεις να προσφέρουν σοβαρές εκπτώσεις για να προσελκύσουν νέους πελάτες ως συγγραφείς που περιγράφουν σε πικάντικη πρόζα τις εκπτώσεις αυτές. Οταν συγκεντρωθούν αρκετοί πελάτες, η Groupon μοιράζει τα έσοδα 50-50 με την τοπική επιχείρηση και όλοι μένουν ευχαριστημένοι.

Η απόρριψη της προσφοράς της Google -ύψους 6 δισ. δολαρίων, κάτι που αξίζει να επαναλαμβάνουμε διαρκώς, εφόσον η αμέσως προηγούμενη, μεγάλη εξαγορά του κολοσσού της αναζήτησης στο ίντερνετ ήταν μόλις 3,2 δισ. δολαρίων- είναι η πιο πολωτική κίνηση που έχει βιώσει η Σίλικον Βάλεϊ στο πρόσφατο παρελθόν της. Κάποιοι εμφανίζονται έτοιμοι να χρίσουν τον Αντριου Μέισον, τον 30χρονο διευθύνοντα σύμβουλο της Groupon, μαζί με τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ του Facebook, «υπ’ αριθμόν 1» των διαδικτυακών επιχειρήσεων. Ιδίως μάλιστα εφόσον και ο τελευταίος -πολύ σοφά, όπως αποδείχθηκε- αρνήθηκε προσφορές δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις Yahoo! και MTV Networks. Σημειώνουν ότι η Groupon έχει σοβαρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και μπορεί μια μέρα να βρεθεί σε θέση αντίστοιχη των Yahoo, AOL και Google.

Το αν η απόρριψη της προσφοράς της Google έχει βαθύτερη σημασία εξαρτάται από το πώς θα εξελιχθεί η υπόθεση. Αν η Groupon μπορέσει να υπερασπισθεί τα κεκτημένα της και να παγιώσει περαιτέρω το εμπορικό της όνομα στο μυαλό των καταναλωτών, τότε μπορεί να βρεθεί καθ’ οδόν για μια δημόσια εγγραφή το 2011, η οποία θα προσθέσει άλλο ένα μηδενικό στην αποτίμησή της. Είναι εξίσου πιθανό να εμπνεύσει μια νέα γενιά επιχειρηματιών, που θα ακολουθήσουν τα βήματά της. Οι επενδυτές φαίνεται να φοβούνται ότι αυτή είναι η πιθανότερη εξέλιξη αυτού του επεισοδίου: «Αλλάζει το πλαίσιο αναφοράς των πάντων σχετικά με το τι μπορεί να αξίζουν οι εταιρείες στα πρώτα στάδια του κύκλου της ζωής τους», επισημαίνεται. «Ολο και περισσότεροι προσπαθούν να σε πείσουν ότι η επιχείρησή τους μπορεί να αξίζει ένα δισ. δολάρια. Με το επιχείρημα: Δείτε τη Groupon»...

 

23/12/2010 - Bloomberg Businessweek / kathimerini.gr

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;