Διαφήμιση
( 0 ψήφοι )

Reid Hoffman (Ράιντ Χόφμαν)

Ο πλούσιος ιδρυτής του πρώτου δικτύου επαγγελματικών επαφών Linkedin ζει σε ένα μικρό διαμέρισμα, δεν οδηγεί ακριβό αυτοκίνητο και τρώει σε φαστ φουντ...

Πολλοί έχουν τρομάξει ήδη. Οι πιο κυνικοί μίλησαν για μία ακόμα «φούσκα», όπως εκείνη του πρόσφατου παρελθόντος με τις μετοχές των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ’90, όταν επικρατούσε φρενίτιδα. Στη σημερινή εποχή, ανάλογη αντίδραση προκαλούν οι καινοφανείς εκδοχές –και μετοχές– της τεχνολογίας. Mιλώντας πιο απλά, εννοούμε τις ηλεκτρονικές κοινότητες κοινωνικής δικτύωσης ή, αλλιώς, τα κοινωνικά Μέσα, όπως η Linkedin, την οποία ίδρυσε ο Ράιντ Χόφμαν. Eξίσου συναρπαστικές φαίνονται και οι μηχανές διαδικτυακής αναζήτησης, όπως η ρωσική Yandex.

Πρόσφατα, η συγκεκριμένη εταιρεία εισήχθη στη αγορά Nasdaq της Νέας Υόρκης. Η Yandex, η επονομαζόμενη και «ρωσική Google», αποτιμήθηκε την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης των μετοχών της στα 8 δισ. δολάρια, δηλαδή 500 (!) φορές υψηλότερα απ’ ό, τι όταν την αγόρασαν ιδιώτες επενδυτές το 2000. Λίγες ημέρες νωρίτερα, η Linkedin είχε την αρχική δημόσια εγγραφή για δημόσια διάθεση των μετοχών της στη Νέα Υόρκη, με τη μετοχή της να υπερδιπλασιάζεται αμέσως με την έναρξη των συναλλαγών από τα 45 στα 93 δολάρια. Κατά τη συνεδρίαση, εκτινάχθηκε έως και κατά 170%. Εκτοτε, όμως, ακολούθησε καθοδική πορεία, έχοντας κάνει ήδη πλούσια αρκετά από τα στελέχη και μετόχους της. Ο Ράιντ Χόφμαν, ο οποίος εκτελεί και χρέη εκτελεστικού προέδρου, είχε συμμετοχές αξίας 1,8 δισ. δολαρίων, ο διευθύνων σύμβουλος Τζέφρι Γουάινερ 213 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η συνεταίρος, γενική σύμβουλος και γραμματέας Έρικα Ρότενμπεργκ κατέχει μετοχές 29,7 εκατομμυρίων δολαρίων.

Αμφιθέατρο ή αγορά

Ο Ράιντ Χόφμαν γεννήθηκε στην Καλιφόρνια και προοριζόταν για ακαδημαϊκός. Σπούδασε συστήματα συμβόλων στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και μετά, με μία υποτροφία στα χέρια του, πήγε στην Οξφόρδη για να εντρυφήσει στη φιλοσοφία. «Οταν αποφοίτησα από το Στάνφορντ, σχεδίαζα να γίνω πανεπιστημιακός και ενεργός διανοούμενος. Οχι για να επικαλούμαι τον Καντ, αλλά για να προσφέρω τους φακούς της φιλοσοφίας στον κόσμο και να θέτω ερωτήματα για το "ποιοι είμαστε και ποιοι θα έπρεπε να είμαστε ως άτομα και ως κοινωνία". Τελικώς, είδα πως με τις επιχειρήσεις θα είχα μεγαλύτερο πεδίο δράσης και αντίκτυπο. Τα επιστημονικά συγγράμματα, άλλωστε, τα διαβάζουν ούτε λίγο ούτε πολύ 50 άνθρωποι μόνον», έχει πει.

Ο Ράιντ Χόφμαν, μόλις γύρισε από την Οξφόρδη, αναμείχθηκε αμέσως με την κοινότητα της Σίλικον Βάλεϊ και άρχισε να εργάζεται για λογαριασμό της Apple. Eμαθε τα βασικά για την επιχειρηματική δραστηριότητα στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και μεταπήδησε στη Fujtsu στο τμήμα διαχείρισης προϊόντων. Αργότερα συνέστησε την πρώτη δική του εταιρεία, η οποία, όπως μπορεί να εικάσει κανείς, ήταν ένα δίκτυο. Ασχολείτο με την οργάνωση ηλεκτρονικών ραντεβού και λεγόταν SocialNet.com. Παράλληλα, ο κ. Χόφμαν συμμετείχε στο διοικητικό συμβούλιο της PayPal, η οποία λειτουργεί ως ηλεκτρονικό σύστημα μεταφοράς χρημάτων και πληρωμών. Το 2002 συνέβαλε στο να πωληθεί στην eBay, αποκομίζοντας 10 εκατομμύρια δολάρια από το μερίδιό του. Στη συνέχεια επένδυσε χρήματα σε αρκετές νεοπαγείς ηλεκτρονικές εταιρείες όπως το Facebook, το Friendster και το Digg. Tο 2003 ίδρυσε τη Linkedin.

Το δικό του αποτύπωμα στην κοινωνία, λοιπόν, γίνεται μέσα από το πρώτο παγκόσμιο δίκτυο επαγγελματικών επαφών. Διατηρεί 100 εκατομμύρια χρήστες κι εκείνος το επινόησε στο σαλόνι του σπιτιού του το 2002. Στους πρώτους 350 χρήστες συγκαταλέγονταν οι φίλοι και οι γνωστοί του από την επαγγελματική του σταδιοδρομία. Στο Linkedin, ο κάθε εργαζόμενος και η κάθε εργαζόμενη «ανεβάζει» τα προσωπικά του/της στοιχεία και προσκαλεί γνωστούς, φίλους και συναδέλφους να ενταχθούν στο δίκτυό του/της. Με τη μέθοδο αυτή χτίζεται μία κοινότητα «άμεσων» και «έμμεσων» συναδέλφων.

Σεμνά και ταπεινά

«Ο Ράιντ δεν μοιάζει με τους συνηθισμένους πλούσιους», λέει ο φίλος του Ντέιβιντ Σιμίνοφ, ο οποίος ασχολείται με καινοτομικά επενδυτικά κεφάλαια. «Δεν φέρεται αλαζονικά, είναι ευπροσήγορος, ζει μαζί με τη γυναίκα του Μισέλ Γι σε ένα μικρό διαμέρισμα, δεν οδηγεί ακριβό αυτοκίνητο και τρώει σε φαστ φουντ».

Ο ιδρυτής του Linkedin θεωρεί εαυτόν αριστερών πεποιθήσεων και εκτιμά πως η ζωή του είναι μία ιστορία, η οποία ανανεώνεται διαρκώς. Κάποτε, είχε ζητήσει από στελέχη του, τα οποία κρίνονταν για να προαχθούν ή όχι, να συγγράψουν τη δική τους νεκρολογία, ώστε να διαπιστώσει με ποιον τρόπο βλέπουν τη δική τους ζωή. «Ο Ράιντ βρέθηκε στην κατάλληλη θέση την κατάλληλη στιγμή και με το κατάλληλο όραμα για να σπρώξει τα πράγματα πιο πέρα. Ωστόσο, ο ίδιος δεν πρόκειται να παραδεχθεί πως είναι 10.000 φορές πιο έξυπνος από τον μέσο ηλεκτρονικό μηχανικό στη Σίλικον Βάλεϊ, έστω κι αν μπορεί κάλλιστα να είναι 10.000 φορές πιο πλούσιος», καταλήγει ο κ. Σιμίνοφ.

Ο δεκάλογος του επιχειρείν

Οι εποχές των κρίσεων ευνοούν τους ριψοκίνδυνους και τολμηρούς, οι οποίοι αποφασίζουν να εξασκήσουν τις επιχειρηματικές τους ικανότητες ή, αν μη τι άλλο, να τις δοκιμάσουν. Γι’ αυτούς ο ιδρυτής του LinkedIn, Ράιντ Χόφμαν, προτείνει έναν δεκάλογο:

  1. Προσπαθήστε να προκαλέσετε με μία νέα ιδέα αποδιοργανωτική αλλαγή στον κλάδο, που σας ενδιαφέρει.

  2. Ποτέ μην αρκεστείτε στο να οραματίζεστε μία μικρή εταιρεία. Οσοι επιχειρούν πρέπει να σκέπτονται πώς θα δημιουργήσουν εταιρείες, οι οποίες θα δρουν επαναστατικά για τον κλάδο τους και όχι θνησιγενείς «νέες μονάδες».

  3. Οικοδομήστε ένα δίκτυο, το οποίο θα διευρύνει την εταιρεία σας. Το δίκτυο αυτό θα μπορούσε να εμπεριέχει επενδυτές, συμβούλους, υπαλλήλους, πελάτες και άλλους.

  4. Φροντίστε να προβλέψετε την εύνοια της τύχης και, αν χρειαστεί, να αλλάξετε γραμμή πλεύσης.

  5. Ακολουθήστε την τακτική της ευέλικτης επιμονής. Το ιδανικό είναι να αντιλαμβάνεσαι πότε πρέπει να ελίσσεσαι και πότε να επιμένεις.

  6. Συνειδητοποιήστε ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες κάνουν τουλάχιστον εν μέρει λάθος για το προϊόν τους. Ωστόσο, δεν πρόκειται να το διαπιστώσουν, παρά μόνον όταν οι καταναλωτές το χρησιμοποιήσουν.

  7. Πάντοτε να έχετε μεγάλες φιλοδοξίες και υψηλούς στόχους, αλλά όχι με άκριτο τρόπο και χωρίς να τυφλώνεστε από αυτούς.

  8. Είναι σημαντικό να συλλάβετε μία εξαιρετική ιδέα για ένα καινούργιο προϊόν, αλλά είναι ακόμα σημαντικότερο να συλλάβετε μία ιδέα για το δίκτυο διανομής του.

  9. Καλό είναι να προσέχετε τη νοοτροπία, που δημιουργείτε στην εταιρεία σας και το ποιους/ες προσλαμβάνετε από την πρώτη κιόλας στιγμή.

  10. Αυτοί οι κανόνες του επιχειρείν δεν είναι όπως οι νόμοι της Φύσης. Μπορείτε να τους παραβιάσετε, εφόσον η ίδια η φύση της επιχειρηματικότητας έγκειται στο ότι κάνετε κάτι για πρώτη φορά στη ζωή σας!

 

Πηγή: kathimerini.gr

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;