Διαφήμιση
( 12 ψήφοι )

...καθώς και αλήθειες και ψέματα για αυτήν!

4.1-tesla

Ιστορική αναδρομή

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι κάτι νέο. Για την ακρίβεια εμφανίστηκαν/εφευρέθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα με τα θερμικά βενζινοκίνητα/πετρελαιοκίνητα, κάπου στο τέλος του 17ου αιώνα. Δυστυχώς οι τεχνολογικοί περιορισμοί της εποχής εκείνης (βλ. μπαταρίες) ευνόησαν σχεδόν άμεσα τα θερμικά ξαδέρφια, περιορίζοντας τα ηλεκτρικά σε δευτερεύουσες εργασίες όπως golf carts και περονοφόρα.

Οι άνθρωποι της πληροφορικής ίσως θυμούνται την αποτυχημένη απόπειρα του Sir Sinclair να παρουσιάσει ένα χρηστικό αμιγώς ηλεκτρικό μεταφορικό μέσο (Sinclair C5) κάπου στα μέσα των ‘80s, μια αποτυχία που υπενθύμισε σε όλους πως η ηλεκτροκίνηση δεν ήταν ακόμη κάτι το εφικτό.

Η πρώτη ουσιαστική επανάσταση στον τομέα, θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε πως συνέβη κάπου το 1990, όταν το Συμβούλιο Αέρινων Πόρων της Καλιφόρνια (CARB) «ανάγκασε» τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να προσφέρουν στη γκάμα τους, τουλάχιστον ένα υβριδικό αυτοκίνητο χαμηλών ρύπων. Και μπορεί αυτή η πρωτοβουλία να πολεμήθηκε από το κατεστημένο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και εν τέλει να καταργήθηκε, το νερό όμως είχε ήδη μπει στο αυλάκι.

The Tesla story

Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα προϋπήρχαν της ίδρυσης της Tesla (2003), ενώ ήδη στους δρόμους κυκλοφορούσαν εκατοντάδες χιλιάδες υβριδικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής. Επιπρόσθετα, υπήρχαν άπειροι μικροί κατασκευαστές (όπως ήταν και η ίδια η Tesla, άλλωστε) που είτε κατασκεύαζαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα μικρής παραγωγής είτε μετέτρεπαν θερμικά αυτοκίνητα σε ηλεκτρικά.

4.2-teslaΔεν θα πρέπει να ξεχνάμε δε, πως το πρώτο αυτοκίνητο της Tesla (Roadster), όσο πρωτοποριακό και αν ήταν όσον αφορά την αυτονομία, στην πράξη βασίζονταν στο πλαίσιο μίας Lotus Elise και δεν ήταν τίποτα παραπάνω από μια –τρόπον τινά– ακριβή μετατροπή.

Το Roadster μπορεί να ήταν «μετατροπή» λοιπόν, αλλά έβαλε τις βάσεις, βάσεις που το 2012 καρποφόρησαν με την εμφάνιση του Model S και με τον Elon Musk στα ηνία της εταιρείας που ο ίδιος είχε χρηματοδοτήσει εξ' αρχής. Η Tesla δεν ήταν πλέον ένα γκαράζ που θα έβγαζε πέντε, δέκα ή χίλια αμάξια του χρόνο. Η Tesla ήταν μια κανονική αυτοκινητοβιομηχανία.

Φυσικά, για να πραγματοποιηθεί αυτό, χρειάστηκαν άπειροι πόροι, χρόνος και χρήμα, όπως και μερικές πολύ καλές επιχειρηματικές αποφάσεις, όπως για παράδειγμα η άνευ προηγουμένου επιθετική τακτική εγκατάστασης φορτιστών τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, φορτιστές που παρείχαν δωρεάν (=χωρίς επιπλέον κόστος!) φόρτιση σε μοντέλα της εταιρείας, την ίδια στιγμή που η γκάμα της εμπλουτίζονταν σταδιακά με νέα μοντέλα όπως το X, το Y και φυσικά το 3, το πιο πετυχημένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο. S3XY!

4.3-tesla

Όλον αυτόν τον καιρό, η εταιρεία οργανώνει φαραωνικές γραμμές παραγωγής ανά τον κόσμο, τα γνωστά Gigafactories, καταφέρνοντας με αυτόν τον τρόπο να ανταποκριθεί στην ζήτηση, ενώ ήδη από το 2016 εξαγοράζει την SolarCity, προσφέροντας υπό τη σκέπη της, ολοκληρωμένα οικιακά συστήματα παραγωγής και αποθήκευσης πράσινης ενέργειας.

Και έτσι φτάνουμε στο σήμερα, στα ρεκόρ πωλήσεων και κερδοφοριών, ενώ για το μέλλον, η εταιρεία εργάζεται –με αρκετές καθυστερήσεις η αλήθεια- πάνω το φορτηγό Semi, καθώς και στο φουτουριστικό Cybertruck ενώ φήμες αναφέρουν μία ίσως φτηνότερη έκδοση του Model 3 μαζί με το facelift του τελευταίου.

Πόσο πραγματικά επιτυχημένη είναι η Tesla;

Στις ΗΠΑ, οι τρεις μεγαλύτεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων, αναφερόμενοι συχνά και ως “Detroit Three(Ford, General Motors, Stellantis/Chrysler) ιδρύθηκαν αρχές του 20ου αιώνα (1903/1908/1925) και έκτοτε, δεν υπήρξε καμία άλλη αμερικάνικη εταιρεία μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων που να τις συναγωνιστεί -μέχρι τουλάχιστον την εμφάνιση της Tesla, 100 χρόνια μετά! Και όχι μόνο αυτό από μόνο του αποτελεί επίτευγμα, μα η συνεχής και φρενήρης ανάπτυξη της εταιρείας, της έχει δώσει χρηματιστηριακή αξία της τάξης των 758 δισεκατομμυρίων (τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές), κάτι που σημαίνει πως η αξία της Tesla είναι μεγαλύτερη από αυτή των επόμενων έξι κατασκευαστών αυτοκινήτων μαζί (Toyota, Vinfast, Porsche, BYD, Mercedes-Benz, BMW)!

Ως απόδειξη της ανάπτυξης της Tesla,  θα αναφέρουμε πως αυτή σκοπεύει να παραδώσει κάπου 1,8 εκατομμύρια οχήματα μέσα στο 2023, σε σχέση με τα 1,5 εκατομμύρια που παρέδωσε το 2022 και τα 930 χιλιάδες το 2021!

Τι είναι αυτό που έκανε την Tesla να ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες;
  • Κάποιος θα μπορούσε να υποστηρίξει πως η Tesla πέτυχε, γιατί ήταν η πρώτη εταιρεία μαζικής παραγωγής που κατασκεύασε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αντί να προσπαθεί να χωρέσει μπαταρίες και να αναδιατάξει χώρους σε υπάρχοντα θερμικά αυτοκίνητα.
  • Κάποιος θα μπορούσε να τονίσει πως η Tesla κέρδισε πόντους χάρις την άριστη παθητική ασφάλεια που προσφέρουν τα μοντέλα της, όντας πάντα στις κορυφαίες θέσεις των crash-tests.
  • Κάποιος θα μπορούσε να αναφέρει τον μινιμαλιστικό σχεδιασμό, τις αντισυμβατικές λύσεις και τις εκατοντάδες μικρές ή μεγάλες ευκολίες μέσα στην καμπίνα (από το air-condition για τους τετράποδους φίλους όταν λείπετε ως τον τρόπο ανοίγματος ή την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς ανάλογα με την επιφάνεια του δρόμου).
  • Κάποιος θα μπορούσε να αναφέρει τις εξωφρενικές επιδόσεις επιτάχυνσης και ταχύτητας που ανταγωνίζονται επάξια ακόμη και supercars που κοστίζουν 25 ή και 30 φορές περισσότερο!
  • Κάποιος θα μπορούσε να αναφέρει το φθηνό κόστος φόρτισης, το σχεδόν ανύπαρκτο κόστος συντήρησης ή την ευκολία και την συχνότητα των διορθώσεων λογισμικού που προσφέρονται δωρεάν μέσω ασύρματων δικτύων με την πρώτη ευκαιρία.
  • Κάποιος θα μπορούσε να επισημάνει ακόμη πως από όλα τα ηλεκτρικά, το Tesla είναι το μόνο που μπορεί να υπολογίσει και να διευθετήσει σε ένα ταξίδι, πού και πόσο θα πρέπει να σταματήσει ο οδηγός για να φορτίσει το αυτοκίνητο του, μειώνοντας έτσι το άγχος και τον φόρτο του οδηγού.
  • Κάποιος θα μπορούσε να αναφέρει το sentry mode που... περιφρουρεί το αυτοκίνητο, το –τόσο παρεξηγημένο– autopilot ή την δυνατότητα follow me σε χώρους πάρκινγκ.
  • Κάποιος θα μπορούσε να αναφέρει την  κορυφαία τεχνολογία μπαταριών και τις κορυφαίες επιδόσεις όσον αφορά τις απώλειες ή την φθορά στο χρόνο.

Ποιο ή ποια από τα παραπάνω έχουν την μεγαλύτερη σημασία; Παραφράζοντας μια ατάκα από το... The Boys, θα πούμε πως η αλήθεια είναι πως η Tesla ΔΕΝ είναι εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων. Η Tesla είναι πρώτιστα εταιρεία που ασχολείται με την ηλεκτρική ενέργεια και δευτερευόντως, εταιρεία ανάπτυξης λογισμικού. Δεν είναι η ηλεκτροκίνηση το μεγάλο ή για την ακρίβεια, το μόνο ατού της Tesla. Είναι το γεγονός πως προσφέρει στον πελάτης, ένα πλήρες πακέτο εξηλεκτρισμού, που περιλαμβάνει οικιακές λύσεις (panels παραγωγής ρεύματος, ηλεκτρικά με μπαταρίες αποθήκευσης της, οικιακούς φορτιστές), καθώς και ένα τεράστιο δίκτυο φορτιστών που όμοιο του δεν υπάρχει πουθενά, ένα δίκτυο που συνεργάζεται αρμονικά με τον στόλο αυτοκινήτων της εταιρείας. Όπως λοιπόν όταν αγοράζεις ένα iPhone, ταυτόχρονα «παντρεύεσαι» και το οικοσύστημα της Αpple με το iCloud, έτσι και όταν αγοράζεις ένα Tesla, παντρεύεσαι το σύνολο της εταιρικής της κουλτούρας όσον αφορά την αυτοκίνηση.

4.4-tesla

Γιατί ο ανταγωνισμός είναι πίσω;

Ακόμη και αν η Tesla δεν ήταν τόσο ικανή στην κατασκευή και την προώθηση των αυτοκινήτων της, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε πως ο ανταγωνισμός –τουλάχιστον όσον αφορά τους πατροπαράδοτους κατασκευαστές– έχει πιαστεί στον ύπνο όσον αφορά τις  εξελίξεις.

Οι περισσότερες προτάσεις μεγάλων κατασκευαστών αφορούν στη πράξη ένα πλαίσιο αυτοκινήτου που κατασκευάστηκε με έναν θερμικό κινητήρα κατά νου και με την τοποθέτηση μικρών μπαταριών σε μέρη που είτε μειώνουν τους χώρους σε σχέση με την θερμική έκδοση, είτε τις επιδόσεις καθώς αυξάνουν προς τα πάνω, το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου ενώ κανένας άλλος κατασκευαστής δεν παρέχει κάποιου είδους μόνιμη «επαφή» όμοια με το OTA update ή με το δίκτυο ταχυφορτιστών της Tesla.

Ακόμη χειρότερα, υπάρχει ένα πινγκ-πονγκ πράξεων και δηλώσεων που δεν συνάδει με την λογική. Η Toyota για παράδειγμα ενώ είναι από τους κορυφαίους κατασκευαστές υβριδικών, από την μία έδειχνε πως δεν πίστευε στην αμιγή ηλεκτροκίνηση (θεωρώντας την μη βιώσιμη και προωθώντας άλλες τεχνολογίες) και από την άλλη δηλώνει πως στο μέλλον θα παρουσιάσει επαναστατικές μπαταρίες και λαγούς με πετραχήλια. Άλλη βιομηχανία βόρειας χώρας, χτες παρουσίαζε «μελέτες» που έδειχναν πως η ηλεκτροκίνηση δεν είναι πιο πράσινη από τα θερμικά αυτοκίνητα, τη στιγμή που τώρα διαφημίζει όλο περηφάνια το δικό της ηλεκτρικό καμάρι.

Όσο για την Γηραιά Ήπειρο, αυτή προστάτεψε για πολύ καιρό την αυτοκινητοβιομηχανία της με νόρμες τύπου Euro1-2-3-4-5-6, μα πλέον θα πρέπει να παίξει σε ένα νέο γήπεδο με πολύ μεγαλύτερο ανταγωνισμό, περιλαμβανομένων και μη-παραδοσιακών στο χώρο δυνάμεων.

Εδώ δε θα πρέπει να υπενθυμίσουμε για όσους μιλάνε για «φούσκα» στην μετοχή της Tesla, πως οι υπάρχοντες κατασκευαστές θα πρέπει να επενδύσουν από την αρχή τεράστια κεφάλαια για την μετατροπή της παραγωγής στο ηλεκτρικό μοντέλο την ίδια στιγμή που οι περισσότεροι μετά από δεκαετίες παρουσίας στο χώρο, έχουν συσσωρεύσει τεράστια χρέη (μόνο το VW group έχει ένα συνολικό μακροπρόθεσμο χρέος της τάξης των 192 δισεκατομμυρίων δολαρίων!).

Με αυτά κατά νου, δεν είναι διόλου έκπληξη πως ακόμη και αυτή τη στιγμή πολεμούν και κατάφερναν να πάρουν παράταση στην κατάργηση πώλησης των θερμικών αυτοκινήτων για το 2035 και... βλέπουμε.

Είναι λοιπόν η Tesla ένας επιταχυντής των εξελίξεων στην αυτοκινητοβιομηχανία;

Το ότι η Tesla έχει επηρεάσει τον τρόπο σκέψης της αυτοκινητοβιομηχανίας όσο κανένας άλλος σε τόσο μικρό διάστημα, φαίνεται από ένα σωρό γεγονότα, όπως λ.χ. η υιοθέτηση του συστήματος φόρτισης της Tesla από μια σειρά κατασκευαστών ή ακόμη η υιοθέτηση των πρακτικών κατασκευής κομματιών του πλαισίου με μία πρέσα (αντί εκατοντάδες μικρότερων κομματιών), ρίχνοντας έτσι σημαντικά το κόστος.

Πριν την Tesla, κανείς δεν έπαιρνε (και δεν ήθελε να πάρει) στα σοβαρά την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση των οχημάτων. Και ούτε θα το έκανε, αν η Tesla πουλούσε μερικές χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα το χρόνο. Μα από τη στιγμή που αυτή γιγαντώθηκε τόσο γρήγορα (χάρις τις επενδύσεις δισεκατομμυρίων στα Gigafactories προκειμένου η προσφορά να φτάσει τη ζήτηση), τότε έγινε απόλυτα σαφές πως όποιος δεν ακολουθούσε, θα έμενε πολύ-πολύ πίσω.

Αν δεν υπήρχε η Tesla, σήμερα η ΕΕ δεν θα αναγκάζονταν να ορίσει χρονοδιαγράμματα μετάβασης στην ηλεκτρική κίνηση, αν δεν υπήρχε η Tesla, θα ακούγαμε και θα διαβάζαμε ακόμη πως τα ηλεκτρικά μολύνουν περισσότερο από τα θερμικά.

Η Tesla λοιπόν, πιστώνεται την επιτυχία και την αλλαγή ρότας των αυτοκινητοβιομηχανιών, μια αλλαγή που ίσως έδωσε 5-10 χρόνια προβάδισμα στην τεχνολογία και στην ανθρωπότητα.

Φήμες και αλήθειες...

Συχνά-πυκνά θα διαβάσουμε ειδήσεις που δείχνουν αδιανόητες, σχετικά με πεντάλ που σπάνε, με... τιμόνια που ξηλώνονται ή με νερό που περνάει στην καμπίνα ενός Tesla.

4.7-tesla-armor-break

Αν και τα περισσότερα από αυτά τα «νέα» αποτελούν περισσότερο click-bait ή δυσφημιστικές καμπάνιες, η αλήθεια είναι πως η Tesla δεν έγινε Mercedes-Benz σε μια δεκαετία: Η ποιότητα κατασκευής και το φινίρισμα πολλές φορές υπολείπεται του ανταγωνισμού και αυτό αν και λυπηρό, είναι κάτι το φυσικό που με τον καιρό φυσικά και βελτιώνεται.

Από εκεί και πέρα, πλην των καταφανών ψευδών ειδήσεων, υπάρχουν και εκείνες που ενώνουν λίγη αλήθεια και λίγο ψέμα στο ίδιο κείμενο. Για παράδειγμα, ένας τίτλος «ανάκληση» ακούγεται στα αυτιά μας ως κάτι κακό, την στιγμή που για την Tesla θα μπορούσε απλά να σημαίνει μια OTA αναβάθμιση λογισμικού την ώρα που κοιμόμαστε. Όσο για τις... Ελληνικές ανυπόγραφες ιστορίες περί αυτοκινήτων που ακινητοποιήθηκαν μέσα στα πλοία λόγω update, δεν θα σχολιάσουμε κάτι παραπάνω.

Αλλαγή –γιατί μας φοβίζει τόσο;

Η αλήθεια είναι πως ως άνθρωποι έχουμε την τάση να μισούμε τις αλλαγές. Προτιμάμε να χτίζουμε το σύμπαν και την ρουτίνα μας και να κατοικούμε εκεί ειρηνικά. Όσοι ξεπερνούν τα 40 έτη ηλικίας, ίσως θυμούνται την μετάβαση από τα (τότε) κανονικά καύσιμα στην αμόλυβδη βενζίνη. Σε μια εποχή που δεν υπήρχε ίντερνετ και ενημέρωση, όλος ο κόσμος ενημερώνονταν πως αυτό ήταν καλό για το περιβάλλον, μόνο που ακόμη και τότε, άκουγες το κοντό και το μακρύ το καθενός, πως δηλαδή ο καταλύτης βγάζει καρκινογόνους ρίπους, πως όλα έγιναν για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, πως είναι κόλπο των... επτά μεγάλων αδερφών κ.λπ.

Έπρεπε να περάσουν κάποιες δεκαετίες για να μάθουμε τελικά το πώς ο μόλυβδος των καυσαερίων επικάθονταν παντού στις πόλεις και μας δηλητηρίαζε, αργά μα σταθερά.

Κάπως έτσι είναι και η μετάβαση προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αν κάποιος δεν θέλει την αλλαγή, θα βρει χίλιες δύο δικαιολογίες. Για παράδειγμα, πολλοί μερακλήδες δεν καλοβλέπουν την ιδέα ενός αυτοκινήτου που δεν θα βγάζει μια μελωδία σαν αυτή ενός V8.

Άλλες αιτιάσεις είναι λιγότερο ειλικρινείς και έχουν να κάνουν με το γεγονός πως η ηλεκτροκίνηση θα στείλει αργά ή γρήγορα ένα μεγάλο αριθμό των παραδοσιακών επαγγελματιών μηχανικών αυτοκινήτου στην ανεργία ή στη σύνταξη.

4.6-tesla-charge

Το ίδιο κατανοητό είναι και τα διάφορα πληρωμένα άρθρα που κατά καιρούς δυσφημούν την ηλεκτροκίνηση, υποστηρίζοντας πως δεν είναι τόσο «καθαρή» όσο διατείνεται.

Η αλήθεια σε τούτο είναι πως το πόσο διοξείδιο του άνθρακα εκπέμπει ένα ηλεκτρικό κατά την κατασκευή και χρήση, εξαρτάται από την χώρα στην οποία κατασκευάζεται και κινείται. Αν λόγου χάρη, αυτό κατασκευάζεται και κινείται σε χώρα που βασίζεται σε εργοστάσια λιγνίτη, τότε υπάρχει μία βελτίωση σε σχέση με ένα θερμικό που μπορεί να φτάσει το 37%. Αν από την άλλη κατασκευάζεται και κινείται σε μια χώρα που βασίζεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τότε το κέρδος μπορεί να ξεπεράσει το 83% μείωση εκπομπών!

Γιατί υπάρχει τόση αντίδραση στην ηλεκτροκίνηση;

Οι φωνές ενάντια στην ολική αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων με ηλεκτρικά ποτέ δεν έπαψαν να υπάρχουν με ή χωρίς την επιτυχία της Tesla. Κατηγορίες με οικολογικό προφίλ που αφορούν το βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα βαρέα μέταλλα που μπορεί να περιέχουν οι μπαταρίες, το περιβαλλοντολογικό κόστος εξόρυξης τους, τους κινδύνους ανάφλεξης των μπαταριών και την δυσκολία κατάσβεσης ή ακόμη, προβληματισμούς για το αν το ηλεκτρικό δίκτυο θα είναι έτοιμο να αντέξει τον επιπλέον φόρτο.

Η αλήθεια και πάλι εδώ, έχει να κάνει με το γεγονός πως πολλά από τα παραπάνω δεν είναι στην πραγματικότητα καλοπροαίρετοι προβληματισμοί, όσο περισσότερο προφάσεις προκειμένου να στηριχθεί μια άκαμπτη γνώμη.

Για παράδειγμα, εδώ και δεκαετίες η μεσαία τάξη είχε πρόσβαση σε SUV και οχήματα με βάρος 1,5 με 2 τόνων και κανείς δεν προβληματίζονταν έως σήμερα γι' αυτό. Όσο δε αφορά την τεχνολογία των μπαταριών, αυτή είναι ένα έργο σε εξέλιξη και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ούτε το μελλοντικό τους βάρος, ούτε την μελλοντική τους χωρητικότητα ούτε και φυσικά το μελλοντικό υλικό κατασκευής.

Οι τεχνολογίες μπαταριών θυμίζουν λίγο την αντικατάσταση των CRT οθονών με τις επίπεδες: Στα πρώτα χρόνια εμφάνισης τους, οι επίπεδες οθόνες, υπολείπονταν σχεδόν σε κάθε τομέα σε σχέση με τις ώριμες CRT: Ξεβαμμένα χρώματα, άθλιοι χρόνοι ανανέωσης, μικρές γωνίες θέασης, «κάψιμο» και νεκρά pixels με το καλημέρα. Μα όταν η TFT τεχνολογία εξελίχθηκε, μας έδωσε οθόνες με αναλύσεις που καμία CRT δεν θα μπορούσε να βγάλει, αναλύσεις που συνδυάζονται με υπερυψηλά refresh rates, μεγάλες γωνίες θέασης και απαράμιλλη πιστότητα χρωμάτων.

Επιστρέφοντας λοιπόν στην αυτοκίνηση, το θέμα της υποστήριξης του δικτύου είναι κάτι που δεν αφορά άμεσα τον πολίτη, όσο το κράτος και τις εταιρείες/οργανισμούς παραγωγής και διανομής ενέργειας. Παρόλα αυτά θα πρέπει να σχολιάσουμε την στενομυαλιά πολλών ανθρώπων που χωρίς ίσως να το πολυσκέφτονται υποστηρίζουν πως αντί για πράσινη ενέργεια και χρήση του υπάρχοντος ηλεκτρικού δικτύου, είναι προτιμότερο (?) να κάνουμε εξόρυξη πετρελαίου, μολύνοντας θάλασσες και υδροφόρους ορίζοντες. Κατόπιν να μολύνουμε το περιβάλλον μεταφέροντας με τεράστια δεξαμενόπλοια την πρώτη ύλη στο διυλιστήριο, εκεί να μολύνουμε το περιβάλλον κατά την διάρκεια της επεξεργασίας και μετά να μολύνουμε το περιβάλλον με τα βυτιοφόρα που θα μεταφέρουν το τελικό προϊόν στο βενζινάδικο.

Επίλογος

4.5-eco-electric-life

Ο κόσμος της αυτοκίνησης βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε μια φάση μετάβασης. Αυτό σημαίνει πως δίδονται κίνητρα στους early adopters στο να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, κίνητρα που φυσικά κάποια στιγμή θα σταματήσουν να υφίστανται. Ο εξηλεκτρισμός θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα και θα μειώσει την ηχορρύπανση στα αστικά κέντρα, αλλά από την άλλη, θα υπάρξουν νέες προκλήσεις που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως τα σημεία φόρτισης ή ακόμη και οι χαμένοι φόροι της τάξης των 6 δισ. μόνο για τη χώρα μας. Όσοι πιστεύουν λοιπόν πως θα κινούνται φτηνά εσαεί χάρις το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο, ας έχουν στα υπόψη τους πως υπολογίζουν χωρίς το κράτος- ξενοδόχο.

Είναι νομοτελειακό το ότι θα απαλλαγούμε από τα ορυκτά καύσιμα και όσο πιο γρήγορα το κάνουμε τόσο το καλύτερο. Κατασκευαστές όπως η Tesla λειτούργησαν και λειτουργούν σαν «λαγοί» για την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία, αναγκάζοντας την να ακολουθήσει προκειμένου να μην μείνει έξω από το next big thing της αυτοκίνησης. Και μόνο γι' αυτό, θα πρέπει να της πούμε ένα μικρό ή ένα μεγαλύτερο ευχαριστώ στην εταιρεία του Elon Musk. Όπως θα έπρεπε να κάνουμε και για τον Clair Cameron Patterson που μας απάλλαξε από τον μόλυβδο στη βενζίνη, όπως θα έπρεπε να κάνουμε για κάθε εταιρεία και εφευρέτη που οδηγεί τις εξελίξεις προς ένα καλύτερο αύριο.


δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;