03 Αυγουστου 2010
Posted in
Επικαιρότητα
Ενα νέο είδος ηλεκτρονικού εμπορίου με όχημα τα κοινωνικά δίκτυα...
Τις προάλλες, ένας φίλος έγραψε στο facebook το παρακάτω: «Ειρήσθω εν παρόδω, το (τάδε) βενζινάδικο στο Χαλάνδρι έχει βενζίνη και μάλιστα για όλους μας». Πατώντας το πλήκτρο «share» έκανε ακριβώς αυτό: «μοιράστηκε» τη γνώση, αλλά και τη θετική εν προκειμένω κρίση του για μία υπηρεσία με τους διαδικτυακούς του φίλους. Αγνωστο εάν ένα τμήμα από την ουρά που δημιουργήθηκε εκείνη τη μέρα στο εν λόγω βενζινάδικο οφειλόταν σε εκείνο το share – το βέβαιο είναι ότι επρόκειτο για ένα σαφές, ευδιάκριτο δείγμα του λεγόμενου social commerce (δεν έχει επικρατήσει ακόμα ελληνικός όρος), του εμπορίου, δηλαδή, με όχημα τα κοινωνικά δίκτυα.
Πρόκειται για τη νέα τάση στην καταναλωτική αγορά του ίντερνετ που εξυμνεί την αγοραστική δύναμη του συνόλου, όπως αυτό εμφανίζεται σε ιστοσελίδες όπως το Facebook, το Twitter, το LinkedIn κ.ά. Ο όρος περιλαμβάνει από τον απλό σχολιασμό του χρήστη για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία απευθείας στην ιστοσελίδα της εταιρείας μέχρι τη μεταφορά ενός διαφημιστικού μηνύματος προς το δικό του δίκτυο επαφών.
Στην Ελλάδα, οι εταιρείες μόλις που έχουν αρχίσει να εξερευνούν τη δύναμη των κοινωνικών δικτύων. Οσο όμως τα στοιχεία εμφανίζουν αύξηση της διείσδυσης στο ίντερνετ και ολοένα μεγαλύτερη «εξάρτηση» των Ελλήνων από ιστοσελίδες τύπου facebook, οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται ότι μπροστά τους βρίσκεται ένα κανονικό χρυσωρυχείο. Σιγά σιγά, δημιουργούν τα δικά τους προφίλ, μας κάνουν «φίλους», ζητούν τις απόψεις μας, μας κάνουν φορείς των μηνυμάτων τους – άλλωστε, γι’ αυτό είναι οι φίλοι...
Προσφορές
Ενα από τα πρώτα δείγματα ολοκληρωμένου social commerce στην Ελλάδα είναι αυτό που υλοποιεί εδώ και λίγο καιρό η Χρυσή Ευκαιρία. Πρόκειται για την υπηρεσία Golden Deals που λειτουργεί ως εξής: κάθε μέρα τα μέλη της υπηρεσίας λαμβάνουν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και μια διαφορετική προσφορά από 40% έως 90% – από ένα δείπνο σε ένα εστιατόριο μέχρι ένα μανικιούρ και από ένα πακέτο διακοπών μέχρι μαθήματα πιάνου. Οσοι επιθυμούν δηλώνουν συμμετοχή στην προσφορά, η οποία όμως ισχύει μόνο εάν συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός αγοραστών. Εάν δεν υπάρξει ενδιαφέρον, η προσφορά παύει να ισχύει και κανείς δεν χρεώνεται. Ετσι, είναι προς το συμφέρον των συμμετεχόντων να προσκαλέσουν τους φίλους τους μέσω facebook, twitter, ακόμα και μέσω μέιλ, προκειμένου να αυξήσουν τις πιθανότητες να κερδίσουν την προσφορά. Εάν ισχύσει άλλωστε η προσφορά, θα την απολαύσουν όλοι στην ίδια χαμηλή τιμή.
Ηδη, μέσα σε δύο μόνο μήνες λειτουργίας, η συγκεκριμένη υπηρεσία έχει εξοικονομήσει 2 εκατ. ευρώ σε περίπου 20.000 καταναλωτές, μέσα από τις προσφορές της. Κι αυτό γιατί μετακυλίει με ένα τρόπο την ευθύνη των πωλήσεων στους ίδιους τους καταναλωτές. Για να λειτουργήσει το σύστημα, αναφέρει η εταιρεία, «κάθε μέρα διαπραγματεύεται μεγάλες εκπτώσεις με τους προμηθευτές μας, υποσχόμενο έναν ελάχιστο αριθμό πελατών. Ετσι, εάν αρκετοί άνθρωποι αγοράσουν την προσφορά, τότε όλοι την απολαμβάνουν, στην αντίθετη περίπτωση κανένας δεν χρεώνεται και φυσικά η προσφορά παύει να ισχύει». Το ενδιαφέρον, πάντως, των Ελλήνων καταναλωτών γι’ αυτού του είδους το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μεγάλο, μια και η Golden Deals έγινε αμέσως η μεγαλύτερη αμιγώς ελληνική ιστοσελίδα προσφορών ημέρας με περισσότερους από 200.000 επισκέπτες.
Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας; Οι καταναλωτές θέλουν να ανήκουν κάπου, λένε οι ειδικοί. Να εισακούονται. Να νιώθουν ότι μετρούν οι ίδιοι και η άποψή τους. Και επίσης, τους αρέσει η εξουσία.
Από την πλευρά τους και οι επιχειρήσεις έχουν πολλούς λόγους να ανεβούν στο τρένο του social commerce. Είναι δωρεάν (απαιτεί μόνο χρόνο) και ευέλικτο και βελτιώνει αυτόματα την κατάταξη της εταιρείας στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, ενώ αυξάνει άμεσα την επισκεψιμότητα στην ιστοσελίδα της. Το πρώτο βήμα μπορεί να είναι η σύνδεση του σάιτ με το facebook και ένα πλήκτρο share, ώστε εύκολα ο επισκέπτης να κοινοποιεί στους φίλους του κάτι που έχει βρει ενδιαφέρον. Και, κυριολεκτικά, υποστηρίζουν οι σκαπανείς των νέων μέσων, το όριο είναι ο ουρανός.
«Oπλο» στα χέρια μικρών εταιρειών
Τα κοινωνικά δίκτυα είναι το μεγαλύτερο όπλο στα χέρια των μικρών εταιρειών. Γι’ αυτό, άλλωστε, παρατηρείται το φαινόμενο μικρομεσαίες επιχειρήσεις με δραστήρια παρουσία στα social media να εμφανίζουν μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με ισχυρότερες εταιρείες του κλάδου τους.
Ενδιαφέρον είναι, επίσης, το γεγονός ότι οι καταναλωτές δεν φαίνεται να έχουν κουραστεί από την υπερέκθεσή τους σε διαφημιστικά μηνύματα online. Ερευνα σε 3.000 χρήστες κοινωνικών δικτύων (Roi Research) στις ΗΠΑ έδειξε ότι, αντίθετα, οι καταναλωτές θέλουν κι άλλο! Το 40% των χρηστών χρησιμοποιεί τα δίκτυα για να συνδεθεί με εταιρείες και προϊόντα, ενώ 37% έχουν ενημερωθεί για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία μέσα από μία ιστοσελίδα όπως το facebook. Το 32% επίσης δηλώνει ότι έχει προωθήσει σε φίλους και γνωστούς το μήνυμα μιας εταιρείας, προτείνοντας κάποιο προϊόν. Το 49%, ωστόσο, ζητεί κι άλλες διαδικτυακές προσφορές από τις εταιρείες, όπως κουπόνια που μπορείς να «κατεβάσεις», αλλά και ενημέρωση για ειδικές εκπτώσεις.
Το να γίνεσαι, βέβαια, βορά στους διαδικτυακούς καταναλωτές έχει τους κινδύνους του. Αλλά όπως είναι το παλιό σοφό ρητό, ας μιλούν για σένα κι ας είναι και αρνητικά...
31/07/2010 - kathimerini.gr
τελευταία άρθρα
- Ασφάλεια των δεδομένων μας: Μια εξαρχής χαμένη υπόθεση...
- Πώς η Tesla επαναστατικοποίησε την ηλεκτροκίνηση
- Terramaster F4-423: Το NAS που θέλει να τα κάνει όλα (και να συμφέρει)
- Synology DS923+
- Συγκριτικό δωρεάν NAS προγραμμάτων 2023
- Windows 11
- Apple M1: Επανάσταση στους επεξεργαστές ή κόλπο του (Apple) marketing;
- USB 4.0 - Το next big thing της πληροφορικής
- Εξηγώντας το SMR σκάνδαλο των κατασκευαστών σκληρών δίσκων
- Συγκριτικό προγραμμάτων NAS, έτος 2020
δημοφιλή άρθρα / νέα
- Οι ελληνικές εφημερίδες στο διαδίκτυο
- Ducky 1008 Black ALPS: Ένα φθηνό gaming keyboard
- Σπάζοντας το WPA/WPA2 ασύρματο δίκτυο σε λίγες ώρες
- Chat Roulette: Νέα μόδα online chat
- Συγκριτικό WinZip vs. WinRar vs. 7-Zip: Ποιο είναι το καλύτερο συμπιεστικό σήμερα;
- Πώς να κάνετε τον υπολογιστή σας γρηγορότερο σε 5'
- ΟΣΕ: Κράτηση εισιτηρίων μέσω διαδικτύου
- Digea: Γιατί η ψηφιακή τηλεόραση δεν έχει την ποιότητα εικόνας που θα θέλαμε;
- Ποια κάρτα γραφικών να αγοράσω;
- Φτηνά laptop: Compaq Presario CQ61 - 410SV