27 Αυγουστου 2010
Posted in
Επικαιρότητα
Δεν κρατάει βίτσα ούτε μας βάζει να επανορθώσουμε με κατεβατά αν γράψουμε μια λέξη λάθος. Αντιθέτως, είναι ανοιχτός σε σχόλια και παρατηρήσεις. Είναι ο orthografos και (ξανα)μαθαίνουμε μαζί του ορθογραφία.
(Μια φανταστική αφήγηση, με πραγματικά ορθογραφικά και εννοιολογικά λάθη. Και συνηθισμένα.)
«Θυμάμαι ότι πάντα ήμουν πιο καλύτερος στην ορθογραφία από τους συμμαθητές μου. Αρκετά σημαντικός λόγος για να με φθονούν... Πάραυτα, σαν παιδί, με βασάνιζαν άλλου τύπου διλλήματα. Καταλαβαίνω, σας πιάνω εξ' απίνης…».
Κάπως έτσι, εξαπίνης (και όχι εξ' απίνης) εμφανίστηκε κάποια μέρα στο stream του Twitter o Orthografos , ο κατά κόσμον Δημήτρης Ράπτης, φοιτητής του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Συμβουλές ορθογραφίας, να τι έλειπε. Ετυμολογίες, επισήμανση συνηθισμένων λαθών, ανάλυση σύνθετων λέξεων και ό,τι χρειαστεί για τη σωστή χρήση της γλώσσας.
Όποια διλήμματα <σύνθετη λέξη, από το δι- (δύο) και -λήμμα (λαμβάνω)> απαντώνται πριν τη σύνταξη μιας «πολύτιμης» ανάρτησης, μπορούν πάραυτα (σημαίνει αμέσως και όχι ωστόσο) να επιλύονται, εφόσον βέβαια ο Δημήτρης βρει τον απαραίτητο χρόνο για να ασχοληθεί. Αυτό για το οποίο δεσμεύεται ωστόσο είναι τουλάχιστον μια συμβουλή κάθε μέρα. Το ζήτημα είναι να «καταλαβαινόμαστε καλύτερα», λέει στην περιγραφή του προφίλ του. Σωστά, το ζήτημα είναι να γινόμαστε πιο καλοί (και όχι πιο καλύτεροι, το «πιο» δεν συντάσσεται με επίθετο συγκριτικού βαθμού).
«Είχα αποφασίσει από νωρίς ότι θα ασχοληθώ με την πληροφορική» ακούγεται «συνεπής» από την άλλη άκρη της γραμμής ο Δημήτρης. Μας εξηγεί πως προέκυψε το εγχείρημα: «Πριν κάνω τον 'ορθογράφο' είχα κάμποσα blogs -στην πορεία παραμέλησα κάποια-, ωστόσο, συνεχίζω να διατηρώ ορισμένα από αυτά. Έχοντας μια τρίχρονη παρουσία στα social media εντόπισα ότι αρκετοί έκαναν συχνά ορθογραφικά λάθη, γεγονός το οποίο δημιουργούσε αρκετές παρανοήσεις και συν τοις άλλοις με ενοχλούσε. Αποφάσισα, λοιπόν, να δίνω κάποιες συμβουλές για την ορθογραφία των λέξεων και τη γενικότερη χρήση της γλώσσας».
Ο Δημήτρης μιλάει στο Olrandir.com αναλυτικότερα και με σαφήνεια για τις προθέσεις και τον σκοπό του εγχειρήματός του. Γνήσιο τέκνο της εποχής των social media, αντιλαμβάνεται ότι το εγχείρημά του θα εξελιχθεί με την αλληλεπίδραση που θα προκύψει με τους χρήστες. Την ίδια στιγμή, αρνείται τον συντηρητισμό που αποπνέει η «αυθεντία» των παραδοσιακών θεσμών διάχυσης της γνώσης γράφοντας χαρακτηριστικά: «Δεν θέλω να ηγηθώ σταυροφορίας για την καθαρότητα της γλώσσας ή την εξάλειψη όλων των σφαλμάτων ή τη χρήση μόνο των ετυμολογικά σωστών λέξεων. Ο σκοπός μου είναι να βοηθήσω την επικοινωνία…».
«Είναι εύκολο να γίνω ο 'καθηγητής'», μας λέει αφοπλιστικά και ξεκαθαρίζει: «Δεν ήθελα να γίνω δυσάρεστος. Ήθελα αυτό που θα κάνω να είναι άμεσο, πιο κοντινό στους χρήστες». Μάλλον το πετυχαίνει και δείχνει ικανοποιημένος.
«Είναι αλήθεια πως εντυπωσιάστηκα από τη θετική ανταπόκριση του κόσμου. Πριν την 'επίσημη' έναρξη του ορθογράφου τον Μάρτιο είχα ορισμένα προαναγγελτικά tweets. Ωστόσο, εντός των πρώτων 4 ωρών είχα περίπου 100 'φίλους' (followers) ενώ έξι μήνες μετά έχω περισσότερους από 1200» λέει ο Δ. Ράπτης και συνεχίζει: «Yπάρχουν αρκετοί που μου στέλνουν απορίες και ζητούν τη συμβουλή μου ακόμα και για εννοιολογικά θέματα. Επειδή έχω κι άλλες υποχρεώσεις, επιλέγω συνειδητά να αφιερώσω κάποιο χρόνο για να απαντήσω. Συνήθως μου παίρνει 20-30 λεπτά για να κάνω τη σχετική έρευνα».
Ο Δημήτρης χρησιμοποιεί online λεξικά (π.χ Greek-language.gr, Perseus Digital Library Project) καθώς και παλαιότερα, σε έντυπη μορφή. «Ογκώδη», όπως χαρακτηριστικά μας αναφέρει. Καινοτομεί με διαθέσιμα στη διαδικτυακή κοινότητα εργαλεία και δαπανά τον χρόνο του προσφέροντας συστάσεις για καλύτερη επικοινωνία. Ακόμη και όταν κάνει κάποιο λάθος εκ παραδρομής, οι χρήστες το επισημαίνουν και έτσι επιστρέφει με τη διόρθωσή του. «Όλοι κάνουμε λάθη», όπως λέει και το μότο του.
Πιστοί στις «κλισέ» ερωτήσεις - και προσευχόμενοι να φέρουν 'αντικομφορμιστικές' απαντήσεις-, ρωτάμε τον Δημήτρη αν θα εξαργύρωνε ενδεχομένως την «υπηρεσία» που προσφέρει.
«Δεν νομίζω πως θα μπορούσε, τουλάχιστον επί του παρόντος, να εξελιχθεί σε επιχειρηματικό εγχείρημα. Η αλήθεια είναι πως δεν το σκέφτομαι και δεν με αγχώνει καθόλου» απαντά και επισημαίνει: «Έμμεσα όμως έχω μια αναγνώριση. Όσες φορές έχω στείλει το βιογραφικό μου για δουλειά, εντάσσω πάντα τον orthografo και ήδη οι πρώτες αντιδράσεις είναι πολύ θετικές. Υπάρχουν διαφημιστικές εταιρείες που έχουν ενθουσιαστεί».
Καλή δουλειά και καλές διορθώσεις.
Υ.Γ.: Τα μηνύματα του ορθογράφου προωθούνται επίσης στο FriendFeed και στο Buzz, για όσους επιθυμούν να τα διαβάζουν από εκεί.
19/08/2010 - kathimerini.gr
τελευταία άρθρα
- Ασφάλεια των δεδομένων μας: Μια εξαρχής χαμένη υπόθεση...
- Πώς η Tesla επαναστατικοποίησε την ηλεκτροκίνηση
- Terramaster F4-423: Το NAS που θέλει να τα κάνει όλα (και να συμφέρει)
- Synology DS923+
- Συγκριτικό δωρεάν NAS προγραμμάτων 2023
- Windows 11
- Apple M1: Επανάσταση στους επεξεργαστές ή κόλπο του (Apple) marketing;
- USB 4.0 - Το next big thing της πληροφορικής
- Εξηγώντας το SMR σκάνδαλο των κατασκευαστών σκληρών δίσκων
- Συγκριτικό προγραμμάτων NAS, έτος 2020
δημοφιλή άρθρα / νέα
- Οι ελληνικές εφημερίδες στο διαδίκτυο
- Ducky 1008 Black ALPS: Ένα φθηνό gaming keyboard
- Σπάζοντας το WPA/WPA2 ασύρματο δίκτυο σε λίγες ώρες
- Chat Roulette: Νέα μόδα online chat
- Συγκριτικό WinZip vs. WinRar vs. 7-Zip: Ποιο είναι το καλύτερο συμπιεστικό σήμερα;
- Πώς να κάνετε τον υπολογιστή σας γρηγορότερο σε 5'
- ΟΣΕ: Κράτηση εισιτηρίων μέσω διαδικτύου
- Digea: Γιατί η ψηφιακή τηλεόραση δεν έχει την ποιότητα εικόνας που θα θέλαμε;
- Ποια κάρτα γραφικών να αγοράσω;
- Φτηνά laptop: Compaq Presario CQ61 - 410SV