Διαφήμιση
( 0 ψήφοι )

david schlesingerΗ οικονομική κρίση επιτάχυνε δραματικά τις αλλαγές που ήδη δρομολογούσε η τεχνολογική πρόοδος στον τομέα της ενημέρωσης. Oπως επισημαίνει σε συνέντευξή του ο διευθυντής ειδήσεων του πρακτορείου Reuters, Ντέιβιντ Σλέσιντζερ, «αλλάζουν τα μέσα παραγωγής και μετάδοσης, αλλάζει ο ρόλος του δημοσιογράφου, αλλάζουν οι πηγές πληροφόρησης, αλλάζουν τα πάντα». Χαρακτηριστικό παράδειγμα του νέου τοπίου που διαμορφώνεται ήταν οι περυσινές ταραχές στο Ιράν, όταν ο υπόλοιπος κόσμος ενημερωνόταν για το τι συμβαίνει στη χώρα κυρίως μέσω βίντεο στην ιστοσελίδα YouTube, αναρτήσεων σε ιστολόγια και ανώνυμων (για λόγους ασφαλείας) ανταποκρίσεων από τις διαδηλώσεις.

Ο πληθωρισμός των μέσων και των πηγών είναι αναμφισβήτητα συναρπαστικός, τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους καταναλωτές των ειδήσεων. Ωστόσο, σημειώνει ο κ. Σλέσιντζερ, δεν είναι όλα ρόδινα και αγγελικά πλασμένα: «Μια μερίδα της δημοσιογραφίας των πολιτών είναι πράγματι αξιόλογη. Πολλοί όμως δεν ενδιαφέρονται καθόλου να πουν την ιστορία που συμβαίνει, αλλά μόνο να επηρεάσουν την κοινή γνώμη». Το ίδιο όμως δεν θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς και για τους μεγάλους ειδησεογραφικούς οργανισμούς, όπως το Reuters; «Κοιτάξτε, έχουμε 3.000 δημοσιογράφους από 80 εθνικότητες που εργάζονται σε εμάς. Οπότε κανείς δεν μπορεί να μας κατηγορήσει ότι μεταφέρουμε –για παράδειγμα– την αμερικανική θεώρηση των πραγμάτων. Τουναντίον, ο καθένας ξεχνάει το διαβατήριό του όταν ξεκινάει δουλειά στο Reuters. Ανάλογοι κώδικες δεοντολογίας δεν ακολουθούνται πολλές φορές από τα εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης».

Πάντως, ζητήματα αντικειμενικότητας και πολυφωνίας εκ των πραγμάτων εγείρονται όταν, για παράδειγμα, οι πολεμικοί ανταποκριτές «προσαρτώνται» σε στρατιωτικές δυνάμεις και μεταφέρουν τη μία πλευρά της σύγκρουσης ή όταν οι εφημερίδες μειώνουν τον αριθμό των ανταποκριτών τους λόγω της κρίσης και η ενημέρωσή μας στηρίζεται σε τρία μεγάλα πρακτορεία και άλλους τόσους μεγάλους οργανισμούς. Σε ό,τι αφορά το πρώτο ζήτημα, ο Σλέσιντζερ διαβεβαιώνει ότι το Reuters προσπαθεί να διευρύνει τις πηγές του και πέραν των διαπιστευμένων ανταποκριτών, παρά τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται σε εστίες πολεμικών συγκρούσεων. Οσο για τις εφημερίδες, «πράγματι κάτι χάνεται από την ενημέρωση και την πολυφωνία με την παρακμή του Τύπου».

Η γνώμη και η ανάλυση

Οφείλονται άραγε οι αλλαγές μόνο στην τεχνολογία; Ή πρόκειται για μια γενικότερη κρίση της ενημέρωσης, της συμμετοχής, της ανάγνωσης και εντέλει της δημόσιας σφαίρας; Εξάλλου, δεν είναι μόνο ότι λιγότεροι πολίτες πια διαβάζουν εφημερίδες. Η πλειονότητα δεν βλέπει καν ειδήσεις στην τηλεόραση. «Αυτό είναι ένα καλό ερώτημα», λέει ο Σλέσιντζερ και προσθέτει: «Νομίζω ότι ο λόγος της κρίσης είναι πως τα παραδοσιακά μέσα αποτυγχάνουν να συνδέσουν την είδηση με το πλαίσιό της και με την καθημερινότητα των πολιτών. Επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν η γνώμη και η ανάλυση. Τα βασικά γεγονότα τα βρίσκει πια κανείς παντού στο Διαδίκτυο».

Οσο για το μέλλον της ενημέρωσης; «Το μέλλον είναι κινητό», απαντά με απόλυτη σιγουριά. «Πιστεύω ότι σύντομα οι άνθρωποι θα καταλήξουν με μία ή δύο συσκευές-κλειδιά, τις οποίες θα χρησιμοποιούν για όλες τις ανάγκες ενημέρωσης και τις συναλλαγές τους. Δεν ξέρω αν θα είναι το iPad ή τα έξυπνα τηλέφωνα, αλλά πάντως η ενημέρωση θα είναι κινητή. Τα μέσα επικοινωνίας θα πρέπει λοιπόν να προσαρμοστούν σε αυτή την πραγματικότητα».

 

13/11/2010 - Νίκος Xρυσολωράς / kathimerini.gr

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;