Διαφήμιση
( 0 ψήφοι )

Ένταλμα έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα γραφεία εκδοτικού οίκου στο ΠαρίσιΣτα γραφεία εκδοτικών οίκων στην Ευρώπη εισέβαλε την Τρίτη το πρωί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξάγοντας έρευνα για τη δημιουργία καρτέλ τιμών στα ηλεκτρονικά βιβλία, κάτι που είναι αντίθετο με την ευρωπαϊκή αντιμονοπωλιακή νομοθεσία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν κατονόμασε τους εκδότες και τις χώρες όπου έγιναν οι έρευνες, αλλά ανακοίνωσε ότι αφορούν αρκετούς εκδοτικούς οίκους σε αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έρευνα βρίσκεται σε προκαταρκτικό στάδιο και δεν υπάρχουν προς το παρόν κατηγορίες κατά συγκεκριμένων εκδοτικών οίκων. Οι συμφωνίες εταιρειών για από κοινού ορισμό των τιμών στα προϊόντα αντίκειται στην ευρωπαϊκή αντιμονοπωλιακή νομοθεσία και επιφέρει πρόστιμα ανάλογα με τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων. Στα ζητήματα ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αυξημένες αρμοδιότητες.

Οι μεγαλύτεροι εκδοτικοί οίκοι της Γαλλίας, Hachette (του ομίλου Lagardère), Flammarion και Gallimard, επιβεβαίωσαν ότι ήταν ανάμεσα σε αυτούς που έγινε έρευνα. Ο Random House, ο μεγαλύτερος αγγλόφωνος εκδοτικός οίκος, ανακοίνωσε ότι ούτε ο ίδιος ούτε κάποια άλλη εταιρεία του ομίλου Bertelsmann ήταν ανάμεσα στους εκδότες όπου έγινε έρευνα.

Σύμφωνα με τον Francis Esménard, πρόεδρο του εκδοτικού οίκου Albin Michel (επίσης του ομίλου Lagardère), οι επιθεωρητές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "εισέβαλαν σαν καομπόηδες" στα γραφεία τους στις 10 το πρωί της Τρίτης και για αρκετές ώρες εξέταζαν αναλυτικά τα αρχεία, τους υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα των στελεχών της εταιρείας και του γραμματειακού της προσωπικού. Ο Esménard θεωρεί ότι πίσω από τις έρευνες βρίσκεται το Amazon, που θέλει να καθορίζει το ίδιο τη λιανική τιμή των ηλεκτρονικών βιβλίων ("wholesale model") αντί για τους εκδότες ("agency model").

Τον Ιανούριο, το βρετανικό Office of Fair Trading (OFT) ξεκίνησε έρευνα για το αν οι συμφωνίες μεταξύ εκδοτών και ηλεκτρονικών βιβλιοπωλείων για τον καθορισμό των τιμών των ηλεκτρονικών βιβλίων παραβιάζουν τη νομοθεσία για την ανταγωνιστικότητα. Τον Οκτώβριο του 2010 ξεκίνησε επίσης έρευνα από τον Γενικό Εισαγγελέα του Κονέκτικατ στις ΗΠΑ για την ύπαρξη προνομιακών συμφωνιών των εκδοτών με το Amazon και την Apple, ώστε να τους διαθέτους τα ηλεκτρονικά τους βιβλία σε χαμηλότερες τιμές.

Η υιοθέτηση του agency model, όπου ο εκδότης καθορίζει την τιμή λιανικής του e-book και το βιβλιοπωλειο παίρνει ως προμήθεια ένα ορισμένο ποσοστό, είναι σχεδόν καθολική στις ΗΠΑ και τη Βρετανία μετά την προσχώρηση και του Random House σε αυτό το μοντέλο πωλήσεων. Το βρετανικό σκέλος του Random House πάντως εξακολουθεί να επιτρέπει στα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία όπως το Amazon να ορίζουν εκείνα τη λιανική τιμή.

Η αντίθεση των εκδοτών στο agency model οφείλεται στο ότι έτσι είναι πιο ευάλωτοι στις πιέσεις των μεγάλων ηλεκτρονικών βιβλιοπωλείων για μεγαλύτερες εκπτώσεις στη χονδρική πώληση των e-books.

 

02/03/2011 - elektronikosanagnostis.blogspot.com με πηγές από europa.eu, Γαλλικό Πρακτορείο, Wall Street Journal, Reuters, 01net.com

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;