12 Ιουλιου 2011
Posted in
Επικαιρότητα
Πρώτη φορά ζημιές για την Ηλεκτρονική Α.Ε. - Στην πρίζα οι αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών
Είναι εντυπωσιακό, ωστόσο είναι γεγονός ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών είναι όλες ζηµιογόνες -τουλάχιστον οι τελευταίες οικονοµικές χρήσεις τους. Μόνο που οι δύο πολυεθνικοί όµιλοι (Κωτσόβολος-Dixon’s και Media Markt) «σαρώνοντας» την αγορά και επιβάλλοντας µια συνθήκη εξοντωτικού ανταγωνισµού «παίζουν εκ του ασφαλούς». Για πρώτη χρονιά πέρυσι (η χρήση της κλείνει στις 30 Ιουνίου) η Ηλεκτρονική ΑΕ κατέγραψε ζηµιές ύψους 15 εκατ. ευρώ, από τις οποίες λειτουργικές είναι µόνο τα 7 εκατ. ευρώ και τα άλλα 8 εκατ. ευρώ είναι η καταγεγραµµένη ζηµιά της Σερβίας.
Παράλληλα οι προµηθευτικές εταιρείες µε την εκδήλωση της οικονοµικής κρίσης και τη µείωση της κατανάλωσης, καθώς και τον περιορισµό της τραπεζικής χρηµατοδότησης, περιόρισαν τις πάσης φύσεως πιστώσεις προς τη λιανική πώληση. Τούτο έπληξε κυρίως την Ηλεκτρονική –και τους συνεταιρισµούς φυσικά–, δεδοµένου ότι οι άλλοι δύο µεγάλοιόµιλοι έχουν τη στήριξη των µητρικών τους οµίλων. Ζηµιές επίσης, σύµφωνα µε πληροφορίες, πρόκειται να εµφανίσει και στη χρήση που έκλεισε στις 30 Ιουνίου 2011. Μόνο που δεν θα είναι περισσότερες από 7 εκατ. ευρώ. Ο κ. Ι. Στρούτζης, διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας, εκτιµά ότι και στην επόµενη οικονοµική χρήση θα έχει ζηµιές –το παράδοξο θα ήταν να µην είχε µέσα σ’ αυτή την εξαιρετικά δύσκολη οικονοµική κατάσταση– αλλά θα είναι πολύ µικρότερες και ευελπιστεί ότι θα κατορθώσει τον µεθεπόµενο χρόνο να γυρίσει σε κέρδη. Ενδεικτικό όµως της αξιοπιστίας που απολαµβάνει από τις τράπεζες είναι το γεγονός ότι σύντοµα η επιχείρηση θα ενισχυθεί µε 20 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 6,5 εκατ. ευρώ θα είναι η αύξηση του µετοχικού κεφαλαίου και τα 13,5 εκατ. ευρώ θα είναι νέος δανεισµός.
Για να υπάρξει όµως αυτή η εξέλιξη η Ηλεκτρονική αποχώρησε από τη Σερβία, έκλεισε πέντε-έξι καταστήµατα στην ελληνική αγορά που ήταν ζηµιογόνα –περιορίζοντας το δίκτυό της στα 52 καταστήµατα εντός της Ελλάδος και προφανώς τον τζίρο της, αλλά στην προκειµένη περίπτωση ο στόχος είναι όχι η επέκταση αλλά ο τζίρος που µπορεί να γίνει κερδοφόρος– και διατήρησε τα τρία καταστήµατα της Κύπρου που είναι κερδοφόρα. Και ο δανεισµός της από 27 εκατ. ευρώ θα διαµορφωθεί στα 40,4 εκατ. ευρώ –καθαρή αξία sale & lease back ακινήτων 18,1 εκατ. ευρώ, κοινό οµολογιακό κοινοπρακτικό δάνειο αξίας 19,2 εκατ. ευρώ και βραχυχρόνιος δανεισµός 3,1 εκατ. ευρώ– αλλά και πάλι είναι χαµηλός, δεδοµένου ότι αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 των πωλήσεών της.
Στην οικονοµική χρήση που έκλεισε στις 30 Ιουνίου οι πωλήσεις της, κατά πληροφορίες, θα διαµορφωθούν στα περίπου 130 εκατ. ευρώ έναντι 165 εκατ. ευρώ που ήταν την προηγούµενη οικονοµική χρήση. Μιλώντας ο κ. Στρούτσης –παράδοξα αισιόδοξος σε σχέση µε τη συγκυρία– τονίζει ότι «οι πιο κακές ηµέρες είναι πίσω µας και όχι µπροστά µας».
Την καινοφανή αισιοδοξία του την εξηγεί από το γεγονός ότι ο κλάδος βρίσκεται σε φάση συγκέντρωσης –πρόκειται για µια οδυνηρή διαδικασία που έχει θύµατα. Μπορεί να είναι ίσως η πιο «αδύνατη» από τις τρεις µεγάλες εταιρείες της αγοράς αλλά «παίζει» σ’ αυτή την κατηγορία.
Αξίζει να σηµειωθείλοιπόν ότι οι τρεις µεγάλες αλυσίδες καταστηµάτων ελέγχουν µόνο το 40% της αγοράς και το υπόλοιπο µέρος ελέγχεται από αλυσίδες σουπερµάρκετ, από τους συνεταιρισµούς, από τις αλυσίδες καταστηµάτων τεχνολογίας και από τους µεµονωµένους επαγγελµατίες. Κατά την εκτίµησή του, τα επόµενα χρόνια το µερίδιο των τριών αλυσίδων από 40% θα ανέλθει στο 60%. Είναι γνωστό ότι «αδύναµο κρίκο» της αγοράς αποτελούν οι συνεταιρισµοί, που κάθε χρόνο χάνουν έδαφος, ενώ προσφάτως έχει «επιτεθεί» µετωπικά εναντίον τους η Κωτσόβολος, επιχειρώντας να αποσπάσει καλά σηµεία πώλησης και να τα συνδέσει µαζί της µε φρανσάιζινγκ, όπως και οι µεµονωµένοι επαγγελµατίες.
Ο κ. Ι. Στρούτσης είναι ένας κατά τεκµήριον συντηρητικών επιλογών επιχειρηµατίας, τηρώντας επί χρόνια απαρεγκλίτως µια επαγγελµατική οικογενειακή παράδοση. Η Ηλεκτρονική ΑΕ ήταν µία από τις λίγες επιχειρήσεις και µάλιστα εµπορικές -εισηγµένη στο Χρηµατιστήριο- που δεν είχε, επί της ουσίας, τραπεζικό δανεισµό και µε αρκετά διαθέσιµα στο ταµείο της.«Τους κυνηγούσαν οι τράπεζες να τους κάνουν πελάτες» λένε άνθρωποι που γνωρίζουν καλά την επιχειρηµατική δραστηριότητα του κ. Στρούτση.
Στις αρχές της προηγούµενης δεκαετίας ήταν ακόµη η εποχή της ανάπτυξης -πόσο µακρινή φαίνεται σήµερα...- όταν η τότε Ηλεκτρονική Αθηνών, όπως ήταν η αρχική της επωνυµία, «απώλεσε» το δεύτερο συνθετικό της, µετονοµαζόµενη Ηλεκτρονική, στο όνοµα της πανελλαδικής της ανάπτυξης και της επιχειρούµενης βαλκανικής της σταδιοδροµίας. Ο κ. Στρούτσης, δεύτερης γενιάς επιχειρηµατίας, είναι ίσως η πρώτη φορά που στη σταδιοδροµία του κατέγραψε µια λάθος, όπως ο ίδιος έχει αποδεχθεί, επιλογή. Πρόκειται για τη δραστηριοποίησή του στην αγορά της Σερβίας -και δεύτερος σταθµός τότε ήταν η Βουλγαρία.
Η αγορά ήλθε «τούµπα». Η κρίση στην ελληνική αγορά ενίσχυσε τον αδυσώπητο ανταγωνισµό των Βρετανών της Dixon’s και των Γερµανών της Media Markt και η σερβική αγορά είχε τελικώς υπερεκτιµηθεί. Το αποτέλεσµα ήταν η Ηλεκτρονική να αποχωρήσει τον περασµένο Ιούνιο από τη Σερβία, κλείνοντας τα τρία καταστήµατα που είχε προλάβει να ανοίξει και χάνοντας 8,5 εκατ. ευρώ.
Ο ανταγωνισµός στον κλάδο είναι άγριος λόγω της συγκεκριµένης συγκυρίας. Δηλαδή ενώ η αγορά συρρικνώνεται ο καθένας θέλει να κερδίσει µεγαλύτερο µερίδιο. Το µέγεθος του ανταγωνισµού γίνεται εµφανέστερο αν ληφθεί υπόψη ότι η πτώση των πωλήσεων στο πρώτο εξάµηνο του 2011 ανέρχεται στο 25%. Και όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, τη µικρότερη πτώση έχει η κατηγορία των µικρών οικιακών συσκευών, ενώ τη µεγαλύτερη πτώση έχουν οι υπόλοιπες κατηγορίες -τηλεοράσεις, Η/Υ, µεγάλες οικιακές συσκευές, κλιµατισµός- στις οποίες η µείωση υπολογίζεται ότι κυµαίνεται από 23% ως 27%.
Ο συνολικός τζίρος της αγοράς στη διάρκεια του 2010, συµπεριλαµβανοµένης της κινητής τηλεφωνίας, ανήλθε στα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς την κινητή τηλεφωνία ανήλθε στο 1,5 δισ. ευρώ. Αν η τάση του πρώτου εξαµήνου συνεχιστεί και στο δεύτερο εξάµηνο του έτους εκτιµάται ότι θα χαθούν πωλήσεις ύψους άνω των 350 εκατ. ευρώ, γεγονός που θα επιταχύνει τους ρυθµούς συγκέντρωσης της αγοράς.
Πηγή: tovima.gr
τελευταία άρθρα
- Ασφάλεια των δεδομένων μας: Μια εξαρχής χαμένη υπόθεση...
- Πώς η Tesla επαναστατικοποίησε την ηλεκτροκίνηση
- Terramaster F4-423: Το NAS που θέλει να τα κάνει όλα (και να συμφέρει)
- Synology DS923+
- Συγκριτικό δωρεάν NAS προγραμμάτων 2023
- Windows 11
- Apple M1: Επανάσταση στους επεξεργαστές ή κόλπο του (Apple) marketing;
- USB 4.0 - Το next big thing της πληροφορικής
- Εξηγώντας το SMR σκάνδαλο των κατασκευαστών σκληρών δίσκων
- Συγκριτικό προγραμμάτων NAS, έτος 2020
δημοφιλή άρθρα / νέα
- Οι ελληνικές εφημερίδες στο διαδίκτυο
- Ducky 1008 Black ALPS: Ένα φθηνό gaming keyboard
- Σπάζοντας το WPA/WPA2 ασύρματο δίκτυο σε λίγες ώρες
- Chat Roulette: Νέα μόδα online chat
- Συγκριτικό WinZip vs. WinRar vs. 7-Zip: Ποιο είναι το καλύτερο συμπιεστικό σήμερα;
- Πώς να κάνετε τον υπολογιστή σας γρηγορότερο σε 5'
- ΟΣΕ: Κράτηση εισιτηρίων μέσω διαδικτύου
- Digea: Γιατί η ψηφιακή τηλεόραση δεν έχει την ποιότητα εικόνας που θα θέλαμε;
- Ποια κάρτα γραφικών να αγοράσω;
- Φτηνά laptop: Compaq Presario CQ61 - 410SV