Διαφήμιση
( 2 ψήφοι )

http://www.oxfambrugge.be/site/system/files/private_23Αν πληρώσεις μια "Like Farm" (Φάρμα με Likes) για να δημιουργήσεις likes για τις σελίδες σου στο Facebook, τι παίρνεις;

Το Facebook έχει γίνει μια από τις βασικές επιλογές για διαφημιστική καμπάνια για πολλές από τις επιχειρήσεις και τις εταιρείες του κόσμου. Κάθε φορά που υπάρχει ένα νέο προϊόν για δοκιμή, μια νέα υπηρεσία για να ανακοινωθεί ή για την προώθηση μιας εκδήλωσης, πολλοί οργανισμοί στρέφονται στο Facebook για να δημοσιεύσουν ειδήσεις σχετικά με την ανάπτυξη τους.

Για το σκοπό αυτό, το Facebook επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν σελίδες αφιερωμένες σε συγκεκριμένα θέματα. Οι επισκέπτες μπορούν, στη συνέχεια να κάνουν "Like" στην σελίδα και να λαμβάνουν ενημερώσεις σχετικά με το θέμα καθώς και να συνδεθούν με τους άλλους που έχουν το ανάλογο ενδιαφέρον. Ο αριθμός των Likes είναι, επομένως, ένα σημαντικό μέτρο της δημοτικότητας της σελίδας και θεωρείται μεγάλο γόητρο να έχεις πολλά Likes.

Αυτό είναι βολικό για το Facebook το οποίο επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προωθήσουν τις σελίδες τους με διαφημίσεις που απευθύνονται σε συγκεκριμένες ομάδες χρηστών οι οποίοι μπορεί να ενδιαφέρονται για το συγκεκριμένο περιεχόμενο. Είναι δυνατόν, για παράδειγμα, να στοχεύσουν άτομα με ειδικά συμφέροντα ή εκείνα που ζουν στις ΗΠΑ, και ούτω καθεξής. Αυτές οι διαφημίσεις είναι μια σημαντική πηγή εσόδων για το Facebook.

Ωστόσο, υπάρχει και ένας άλλος τρόπος για την προώθηση των σελίδων του Facebook. Τα τελευταία χρόνια, μια μυστική βιομηχανία έχει αναδειχθεί, η βιομηχανία αυτή πουλάει "Likes" σε οποιονδήποτε είναι διατεθειμένος να πληρώσει. Αυτές οι υπηρεσίες επί πληρωμή, διογκώνουν το ενδιαφέρον σε μια σελίδα στο Facebook, χρησιμοποιώντας τις λεγόμενες "Like Farms" που παράγουν "Likes" ανάλογα με την ζήτηση. Λίγα είναι γνωστά για τις υπηρεσίες αυτές ή το πώς ακριβώς παράγουν αυτά "Likes". Ειδικότερα, κανείς δεν είναι απολύτως βέβαιος αν αυτά τα Likes προέρχονται από αυτοματοποιημένα bots ή από επί πληρωμή (μισθοδοτούμενοι ή κατά από αποκοπή) εργαζομένων ανθρώπων.

https://www.technologyreview.com/sites/default/files/images/Facebook%20ads.png

Σήμερα, ο Emiliano De Cristofaro από το University College του Λονδίνου και μερικά φιλαράκια του σε όλο τον κόσμο, μας παρέχουν την πρώτη συστηματική έρευνα για τη φύση των "Like Farms" και το πώς αυτά λειτουργούν.

Η προσέγγισή τους είναι σχετικά απλή. Αυτά τα παιδιά ξεκίνησαν με το να δημιουργήσουν 13 σελίδες στο Facebook με θέμα το "Virtual Electricity", αλλά χωρίς περιεχόμενο. Η περιγραφή (description) κάθε σελίδας περιελάμβανε τη φράση "This is not a real page, so please do not like it." (Αυτή δεν είναι μια πραγματική σελίδα, γι' αυτό παρακαλώ μην κάνετε like).

Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν τα ads (τις διαφημίσεις) του Facebook για να παράγουν επισκέψεις σε πέντε από αυτές τις σελίδες, ειδικά για χρήστες στις ΗΠΑ, στη Γαλλία, στην Ινδία, στην Αίγυπτο, αλλά και παγκόσμια, αντίστοιχα. Ο προϋπολογισμός τους ήταν έξι δολάρια την ημέρα μέχρι το συνολικό ποσό των 90 δολαρίων (για 15 μέρες).

Την ίδια στιγμή, χρησιμοποίησαν επίσης και τέσσερις "Like Farms" για να δημιουργήσουν επισκέψεις στις υπόλοιπες οκτώ σελίδες. Αυτές οι "Like Farms" ήταν, το BoostLikes, το SocialFormula, το AuthenticLikes και το MammothSocials. Με κάθε μία από αυτές τις "Like Farms" να απευθύνεται παγκόσμια ή σε χρήστες των ΗΠΑ. Οι υπηρεσίες αυτές χρεώνουν μεταξύ $70 και $190 για 1000 Likes σε 15 ημέρες.

Η ομάδα στη συνέχεια μέτρησε την δραστηριότητα σε κάθε σελίδα για 22 συνεχόμενες ημέρες χρησιμοποιώντας τα ίδια τα στατιστικά στοιχεία του Facebook και αντλώντας δημόσιες πληροφορίες από τα προφίλ των Likers και μελετώντας τη λίστα τους με τις άλλες liked pages και με τις friend lists τους.

Τα αποτελέσματα είναι αποκαλυπτικά. Πρώτον, οι De Cristofaro και ΣΙΑ ανέλυσαν την ικανότητα των γνήσιων Facebook διαφημιστικών εκστρατειών στο προσελκύουν likers από διάφορα μέρη του κόσμου. Η εκστρατεία στις ΗΠΑ δημιούργησε 32 Likes, κατανεμημένα σχεδόν ισάξια από άνδρες και γυναίκες, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων ήταν όντως στην πραγματικότητα από τις ΗΠΑ.

Οι καμπάνιες στην Ινδία και στην Αίγυπτο δημιούργησαν πάνω από 500 Likes, η κάθε μία τους, σχεδόν όλοι από τους ανθρώπους να είναι από την Ινδία και από την Αίγυπτο, αντίστοιχα. Η εκστρατεία στην Γαλλία δημιούργησε 44 Likes, κυρίως από ανθρώπους από την Γαλλία. Περιέργως, η παγκόσμια εκστρατεία δημιούργησε περίπου 500 Likes, σχεδόν όλα τους να προέρχονται από την Ινδία.

Οι De Cristofaro και ΣΙΑ ανέλυσαν επίσης και τους ίδιους τους Facebook Likers. Αυτοί οι άνθρωποι είχαν περισσότερους από 300 φίλους ο κάθε ένας τους, κατά μέσο όρο, κάτι το οποίο είναι παρόμοιο με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Ωστόσο, αυτοί οι χρήστες του Facebook είχαν κάνει Likes σε 600 με 1000 άλλες σελίδες, πολύ περισσότερες σε σύγκριση με τους κανονικούς χρήστες του Facebook, που κατά μέσο όρο κάνουν Like σε περίπου 40 σελίδες. "Με άλλα λόγια, οι σελίδες-κράχτες μας (honeypot) προσέλκυσαν χρήστες που έχουν την τάση να κάνουν Like σε πολύ περισσότερες σελίδες σε σχέση με τους μέσους χρήστες του Facebook", καταλήγουν.

Οι Likers από τις "Like Farms" όμως είναι ακόμα πιο παράξενοι. Ενώ ο αριθμός των Likes που συγκεντρώθηκαν από τις Facebook εκστρατείες αυξάνουν αργά με την πάροδο του χρόνου, οι αριθμοί από τα Likes από τις "Like Farms" εκτοξεύονται ξαφνικά σε βήματα. "Με την φάρμα AuthenticLikes, παρατηρήσαμε ότι τα likes ήρθαν από περισσότερα από 700 προφίλ εντός των πρώτων τεσσάρων ωρών στην δεύτερη ημέρα της συλλογής των δεδομένων", λένε οι De Cristofaro και ΣΙΑ. Μετά από αυτό, δεν υπήρξε ούτε ένα επιπλέον Like.

Η ομάδα λέει ότι αυτό είναι πιθανό να είναι αποτέλεσμα από την λειτουργία αυτοματοποιημένων ρομπότ που διαχειρίζονται μια σειρά από "ψεύτικα" προφίλ. Το γιατί ακριβώς, το Facebook, δεν είναι σε θέση να αποτρέψει αυτό του είδος την δραστηριότητα, δεν είναι σαφές.

Ωστόσο, η ομάδα λέει ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι κάποιες "Like Farms" λειτουργούν ένα πιο εξελιγμένο είδος παραγωγής Like που στοχεύει στο να μιμείται πολύ περισσότερο τους πραγματικούς χρήστες του Facebook. Αυτό θα ήταν πολύ πιο δύσκολο να το βρεις και να το σταματήσεις. Οι ιδιοκτήτες αυτών των προφίλ όμως είναι σε αντίθεση με τους απλούς χρήστες του Facebook. Για παράδειγμα, έχουν την τάση να τους αρέσει τεράστιος αριθμός από άλλες σελίδες, μεταξύ 1200 και 1800 σελίδες. Αυτό είναι παράξενο, λέει η ομάδα. 'Οι σελίδες-κράχτες μας (honeypot), τόσο για το Facebook όσο και για τις "Like Farms" εκστρατείες ανέφεραν ρητά ότι δεν ήταν "πραγματικές", κάτι που μας λέει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Likes που συγκέντρωσαν είναι μάλλον ψεύτικα', καταλήγουν.

Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα μελέτη, αν και είναι μικρή. Αποκαλύπτει τη δραστηριότητα πίσω από τις "Like Farms", για πρώτη φορά, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι πολλά από τα Like που αγοράζονται με τον τρόπο αυτό, είναι ψεύτικα. Αυτό βέβαια δύσκολα μπορεί να είναι και πολύ μεγάλη έκπληξη για τους περισσότερους ανθρώπους.

Αυτό που είναι επίσης ανησυχητικό, όμως, είναι ότι οι χρήστες που προσελκύονται και μέσα από τις "γνήσιες" Facebook διαφημιστικές καμπάνιες, είναι εξίσου ή φαίνεται να είναι διαφορετικοί από τους μέσους χρήστες του Facebook. Και έτσι τίθεται το ερώτημα: "Από πού προέρχονται αυτά τα Likes;".

Οι De Cristofaro και ΣΙΑ προσθέτουν μια συγκεκριμένη παρατήρηση για την εργασία τους. "Τονίζουμε ότι από τα ευρήματα μας δεν συνεπάγεται απαραίτητα ότι η διαφήμιση στο Facebook είναι αναποτελεσματική, δεδομένου ότι οι εκστρατείες μας είχαν σχεδιαστεί ειδικά για να αποτρέψουν τους πραγματικούς χρήστες", λένε. "Ωστόσο, η εργασία μας παρέχει ισχυρές ενδείξεις ότι οι likers που προσέλκυσαν οι σελίδες-κράχτες μας, ακόμη και όταν χρησιμοποιήσαμε τις νόμιμες εκστρατείες του Facebook, είναι σημαντικά διαφορετικοί από τους τυπικούς χρήστες του Facebook".

Αυτό είναι κάτι που οι διαφημιστές θα ήθελαν να το εξετάσουν με περισσότερες λεπτομέρειες, οι ίδιοι τους. Εν τω μεταξύ, οι De Cristofaro και ΣΙΑ σχεδιάζουν να κάνουν περισσότερη έρευνα για να μελετήσουν τα "Like Farms", με περισσότερες λεπτομέρειες. Θα παρακολουθούμε και θα αναμένουμε τα αποτελέσματά τους, με μεγάλο ενδιαφέρουν.


----
Πηγή: MIT, 'The Hidden World of Facebook "Like Farms"', Emerging Technology From the arXiv, September 19, 2014
Μετάφραση: Κόμμα Πειρατών Ελλάδας

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;