Διαφήμιση
( 1 ψήφος )

EshopΚάποιοι από αυτούς έχουν ήδη καταστήματα και φτιάχνουν ιστοσελίδες, προκειμένου να τα προβάλλουν ηλεκτρονικά. Αλλοι «στήνουν» e-shops, ιστοσελίδες δηλαδή, στις οποίες οι χρήστες του Ιντερνετ μπορούν να κάνουν συναλλαγές. Δεν λείπουν και αυτοί που χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Facebook, για να έρθουν ως επαγγελματίες σε επαφή με περισσότερο κόσμο.

Το περιβάλλον έχει αλλάξει άρδην υπέρ του ηλεκτρονικού επιχειρείν. Πρόσφατη έκθεση της Focus Bari έδειξε ότι οι online αγορές στη χώρα μας αφορούν ήδη 840.000 καταναλωτές, ενώ άλλη έρευνα έδειξε ότι ο συνολικός τζίρος αγγίζει τα 1,4 δισ. ευρώ ετησίως. Οι φόβοι που υπήρχαν στο παρελθόν ξεπερνιούνται, αφού πλέον οι συναλλαγές γίνονται και με προπληρωμένες κάρτες, είτε τραπεζικές, είτε με αυτές που πωλούνται σε περίπτερα, γεγονός που περιορίζει την ανησυχία για απάτες με πιστωτικές κάρτες.

Τα βήματα

Παρακάτω σας εξηγούμε με τη βοήθεια ειδικών και με πολύ απλό τρόπο μερικά πράγματα, που πρέπει να ξέρουν όσοι επιθυμούν να εκμεταλλευτούν το ίντερνετ για εμπορικούς-επαγγελματικούς λόγους. Και αυτό, επειδή -λόγω της άγνοιας που έχουν ακόμη πολλοί για τα νέα τεχνολογικά μέσα- κάποιοι προσπαθούν να πουλήσουν τις υπηρεσίες τους... χρυσάφι!

1. Το πρώτο που χρειάζεται να κάνει κάποιος, για να φτιάξει μία ιστοσελίδα, είναι να απευθυνθεί σε έναν κατασκευαστή ιστοσελίδων (ιδιώτη ή εταιρεία). Ο κατασκευαστής θα τον βοηθήσει να κατοχυρώσει το όνομα της ιστοσελίδας στο Διαδίκτυο (domain name), αφού πρώτα ελέγξει για το αν αυτό είναι διαθέσιμο. Τα domain κανονικά τα καταχωρίζουν στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων εταιρείες που έχουν ειδική άδεια. Βέβαια, σήμερα οι περισσότεροι κατασκευαστές, ακόμη και αν δεν έχουν άδεια οι ίδιοι, συνεργάζονται με εταιρείες-καταχωριστές. Ενα domain καταχωρίζεται με κόστος 21 ευρώ για δύο χρόνια.

2. Κατόπιν, ο κατασκευαστής θα του βρει έναν εξυπηρετητή (server), που θα φιλοξενήσει την ιστοσελίδα σας στο Διαδίκτυο. Το κόστος γι' αυτά τα δύο (domain name, server) σε γενικές γραμμές δεν ξεπερνά τα 70-150 ευρώ το χρόνο.

3. Οπως αναφέρθηκε, έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί επιτήδειοι ζητούν υπερβολικά υψηλές αμοιβές για το στήσιμο ιστοσελίδων:

«Τον Ιούνιο του 2010 με πλησίασε μια κυρία, η οποία ενδιαφέρθηκε να προωθήσει την επιχείρησή της στο ίντερνετ, μέσω μιας ιστοσελίδας. Ο λόγος που με πλησίασε ήταν ότι κάποια άλλη επιχείρηση, που είχε αναλάβει την ιστοσελίδα, είχε ζητήσει ποσό της τάξεως των 4.000 ευρώ, έλαβε την προκαταβολή, είχε ξεκινήσει το έργο, αλλά μετά από 1-2 μήνες εργασίας δεν είχε παραδοθεί τίποτα. Η δουλειά της τελικά έγινε σε 13 εργάσιμες ημέρες, με κόστος λίγο κάτω από τα 1.000 ευρώ και χωρίς να χρησιμοποιηθεί κάτι από την εργασία της άλλης επιχείρησης. Κατά τη δική μου γνώμη, το κόστος που ζητήθηκε ήταν υπερβολικό». Αυτή την περίπτωση αναφέρει ο Δημήτρης Τζώρτζης, συνιδιοκτήτης της Formax ITS.

«Το έργο αφορούσε τη δημιουργία ενός e-shop, βασισμένο στην πλατφόρμα Joomla. Και το e-shop, αλλά και το Joomla είναι λογισμικά, τα οποία διατίθενται δωρεάν μέσω αδειών λογισμικού ανοικτού κώδικα στο ίντερνετ, από τις επίσημες ιστοσελίδες των επιχειρήσεων που τα αναπτύσσουν», σημειώνει ο Δ. Τζώρτζης. Είναι λοιπόν κατανοητό ότι σε αυτές τις περιπτώσεις, που παίρνεις κάτι έτοιμο και το προωθείς ως κάποια υπηρεσία, το κόστος δεν μπορεί να είναι το ίδιο με την κατασκευή μιας εφαρμογής από το μηδέν...

«Χρησιμοποιώντας αυτές τις πλατφόρμες, για να "στήσεις" μια νέα ιστοσελίδα, το μόνο που χρεώνεις είναι η εργασία που θα γίνει για τη βελτίωση των γραφικών και την εφαρμογή των απαιτήσεων του πελάτη πάνω στο οπτικό κομμάτι, η διαδικασία του να εισάγεις τα προϊόντα και τις φωτογραφίες μέσα στην ιστοσελίδα, αλλά και όλες οι ρυθμίσεις. Επίσης είναι θεμιτό να χρεωθούν και συμβουλευτικές υπηρεσίες, όπως Search Engine Optimization (σ.σ.: διαδικασία, για να σε εντοπίζουν ευκολότερα οι μηχανές αναζήτησης, όπως το google), αλλά και οδηγίες για διαφήμιση στο ίντερνετ», προσθέτει ο Δ. Τζώρτζης.

Η τιμή και το κόστος ανάπτυξης, λοιπόν, ποικίλλουν ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη και την πολυπλοκότητα του συστήματος. Αυτό όμως, που ο πελάτης οφείλει να κάνει, είναι να ψάξει στο ίντερνετ ποιες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο χώρο, να δει το προηγούμενο έργο τους και να ζητήσει προσφορές. Σε γενικές γραμμές, πάντως, όποιος θέλει να φτιάξει μία ιστοσελίδα ή ένα e-shop και πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν πρόκειται για εταιρεία-κολοσσό, με 900-1.300 ευρώ -το πολύ!- μπορεί να το κάνει.

4. Το επόμενο πράγμα, που πρέπει να κάνει, είναι να διαφημίσει-γνωστοποιήσει την ύπαρξη της ιστοσελίδας του στο ευρύ κοινό. «Η πρώτη φράση που λέω σε κάθε νέο πελάτη που μας επιλέγει για τη δημιουργία του ηλεκτρονικού του καταστήματος, είναι πως "στο ίντερνετ δεν υπάρχουν μαγαζιά γωνία" και προσπαθώ να τον κάνω να αντιληφθεί πως, πέρα από τη δημιουργία μίας προσεγμένης και λειτουργικής ιστοσελίδας, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πλάνο για τη προώθησή του», αναφέρει ο Στέλιος Σακαρέτσιος, project manager στην εταιρεία Webtec, που κατασκευάζει ιστοσελίδες και εξειδικεύεται στη δημιουργία e-shops. «Αν δεν υπάρχει τέτοιο πλάνο, το εγχείρημα είναι καταδικασμένο να αποτύχει», προσθέτει ο ίδιος.

«Ελάχιστες από τις ιστοσελίδες που φτιάχτηκαν σε επαρχιακές πόλεις προχώρησαν. Πολλοί τα έφτιαξαν, μέσω ευρωπαϊκών επιδοτήσεων, αλλά στη συνέχεια δεν ήξεραν πώς να τα υποστηρίξουν, ενώ δεν ήθελαν να ασχοληθούν κιόλας ή να ακούσουν τις συμβουλές μας» επισημαίνει ο Βαγγέλης Ράτσικας, ιδιοκτήτης της εταιρείας Webcenter από τα Ιωάννινα, που δραστηριοποιείται δέκα χρόνια στην κατασκευή ιστοσελίδων.

Απεριόριστες δυνατότητες

Πρακτικά, οι δυνατότητες που έχει μια επιχείρηση, για να προβληθεί μέσω του Διαδικτύου είναι απεριόριστες. Μπορεί να βάλει μια διαφήμιση σε μία γνωστή και αξιόπιστη ιστοσελίδα με μεγάλη επισκεψιμότητα, αλλά και να χρησιμοποιήσει «ψαχτήρια» και κοινωνικά δίκτυα, όπως τα Google, Facebook, Twitter κ.λπ.

«Θα σταθώ στο πρόγραμμα Adwords της Google, που είναι κατά τη γνώμη μου ό,τι καλύτερο υπάρχει για την προώθηση οποιασδήποτε δραστηριότητας και που πραγματικά απευθύνεται σε επιχειρήσεις κάθε μεγέθους, αφού μπορεί κάποιος να ξεκινήσει να διαφημίζεται με 1 ευρώ τη μέρα», λέει ο Σ. Σακαράτσιος και προσθέτει: «Για να εξηγήσω και στους αναγνώστες που δεν γνωρίζουν το Adwords, το συγκεκριμένο πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα εμφάνισης διαφημίσεων μαζί με τα αποτελέσματα αναζήτησης του Google μόνο, όταν κάποιος πραγματοποιεί αναζήτηση, χρησιμοποιώντας μία από τις λέξεις-κλειδιά που έχουν δηλωθεί. Δηλαδή, αν κάποιος κατασκευάζει πισίνες, η διαφήμισή του να εμφανίζεται, όταν κάποιος κάνει αναζήτηση με σχετικές λέξεις κλειδιά, όπως πισίνα-κατασκευή. Με αυτόν τον τρόπο, η κάθε επιχείρηση διαφημίζεται στο κοινό, που δείχνει ήδη το ενδιαφέρον του για τις δραστηριότητες της. Η χρέωση υπολογίζεται με βάση την κάθε επίσκεψη που παίρνει η ιστοσελίδα μέσω της διαφήμισης, με κόστος που συνήθως κυμαίνεται από 0,10 ευρώ έως 0,50 ευρώ ανά click».

Ως πλατφόρμα προβολής αλλά και διαφήμισης μιας ιστοσελίδας μπορεί να λειτουργήσει και το Facebook, το οποίο μάλιστα μετρά ήδη κοντά στα 3 εκατομμύρια χρήστες στη χώρα μας. Η προβολή χρεώνεται είτε με τις εμφανίσεις, είτε με τα κλικς. Δηλαδή, ο διαφημιζόμενος μπορεί να επιλέξει, εάν θα πληρώνει για παράδειγμα 0,05-0,10 ευρώ ανά 1.000 εμφανίσεις ή 0,15-0,20 ευρώ ανά κλικ.

Εάν επιλέξει τις εμφανίσεις και τελικά τα κλικς που έγιναν ήταν πολλά, μπορεί να διαμορφωθεί χαμηλότερο μέσο κόστος ανά κλικ, σε σχέση με το αν είχε επιλέξει να πληρώνει για κάθε κλικ ξεχωριστά. Δηλαδή, εάν επιλέξει να πληρώσει με 0,20 ευρώ ανά κλικ και έχει 1.000 χτυπήματα, τότε το κόστος θα βγει στα 200 ευρώ. Εάν, όμως, επιλέξει να βάλει 30 ευρώ, προκειμένου η διαφήμισή του να προβληθεί 300 χιλιάδες φορές (με 0,10 ανά 1.000) και πάνω σε αυτές γίνουν 1.000 χτυπήματα, τότε το μέσο κόστος ανά κλικ πέφτει στα 0,03 ευρώ.

Target groups

Το πλεονέκτημα, που έχει το Facebook έναντι του Google Adwords, είναι ότι μπορεί να λειτουργήσει στοχευμένα (targeting) με βάση την ηλικία, το φύλο, τον τόπο διαμονής και τα ενδιαφέροντα των χρηστών του, ενώ στο Google το targeting περιορίζεται στις λέξεις-κλειδιά. Στο Facebook, πάντως, δεν είναι ανάγκη να πληρώσει κάποιος, για να προβληθεί. Μπορεί να το κάνει, δημιουργώντας μία απλή προσωπική σελίδα ή μία σελίδα-ομάδα για φίλους, στους οποίους αρέσει η επιχείρηση. Για παράδειγμα, χιλιάδες μπαρ στην Ελλάδα προβάλλονται μέσω της ιστοσελίδας. Οι χρήστες πατάνε «like» και γίνονται μέλη της κοινότητας ενός μπαρ, προκειμένου να ενημερώνονται για εκδηλώσεις, πάρτι και events γενικότερα, που μπορεί να λαμβάνουν χώρα σε αυτό. Ετσι, τα τελευταία χρόνια έχουν καταργηθεί ακόμα και οι... αφίσες!

Ιστορίες επιχειρηματικής επιτυχίας

Εάν ψάξουμε στην Ελλάδα για το ποια είναι η πιο πετυχημένη περίπτωση e-shop, τότε αυτή αναμφισβήτητα ανήκει στο e-shop.gr.

Κάπου στο 1997 τα αδέρφια Σίμος και Κώστας Μαυροειδής, μαζί με το φίλο τους Απόστολο Αποστολάκη, έφτιαξαν στο υπόγειο του σπιτιού των πρώτων ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στα πρότυπα του Amazon, για να πωλούν κυρίως φθηνά βιβλία.

Μετά, άρχισαν να πωλούν και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, αναλώσιμα κ.ά., με πλεονέκτημα τις χαμηλότερες τιμές, που προέκυπταν από τα μικρότερα λειτουργικά κόστη, σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις (δεν είχαν αποθήκες, στοκ, ενοίκια κ.λπ.). Ο τζίρος του e-shop.gr ξεπερνά πλέον τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ η επιχείρηση έχει αποκτήσει και «φυσική» παρουσία με 70 καταστήματα πανελλαδικά.

Αλλη πολύ ενδιαφέρουσα δραστηριότητα στο ίντερνετ, είναι το GoldenDeals.gr, το οποίο προωθεί τις «προσφορές της ημέρας» (Δείτε παλιότερο σχετικό θέμα). Για παράδειγμα, ένα εστιατόριο μπορεί να προσφέρει ένα πολυτελές γεύμα με αστακομακαρονάδες (πραγματικό παράδειγμα) στην τιμή των 25 ευρώ άνα άτομο. Οι επισκέπτες της ιστοσελίδας μπαίνουν και αγοράζουν την προσφορά. Το εστιατόριο μπορεί έτσι να πουλήσει 2.000 γεύματα και το σάιτ κερδίζει από την προμήθεια που κρατάει.

Βέβαια, δεν πρέπει να λησμονήσουμε τα χιλιάδες ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, που προβάλλονται στην Ελλάδα και το εξωτερικό μέσω ίντερνετ (άσχετα με το αν δίνουν δυνατότητα για on-line κρατήσεις ή όχι), τα τουριστικά γραφεία που πωλούν εισιτήρια και ταξιδιωτικά πακέτα μέσω Διαδικτύου και χιλιάδες άλλα καταστήματα κάθε είδους, που ήδη χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες προς όφελός τους.

 

23/01/2011 - Μπ. Πολυχρονιάδης / enet.gr

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;