Διαφήμιση
( 0 ψήφοι )

GoogleΤις πρώτες εβδομάδες του χρόνου, η τεχνολογία πήρε -για πρώτη ίσως φορά- τόσο μεγάλη δημοσιότητα στα μέσα ενημέρωσης σε ολόκληρο τον κόσμο με τις πρώτες σελίδες των μεγάλων εφημερίδων και ενημερωτικών ιστοσελίδων, αλλά και τα τηλεοπτικά δελτία να αφιερώνουν χώρο ή χρόνο σε δύο νέα προϊόντα: Από τη μία ήταν το Nexus One, η πρώτη συσκευή κινητής τηλεφωνίας που έφερε τον λογότυπο της Google στην πίσω πλευρά της.

Από την άλλη ήταν το iPad, το νέο gadget του Στιβ Τζομπς και της Apple, μια μεγάλου μεγέθους φορητή συσκευή που ορισμένοι -αν και όχι όλοι- πιστεύουν ότι μπορεί να φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τους υπολογιστές. Ομως, δεν ήταν οι δυνατότητες των συσκευών ο λόγος που πήραν τόση δημοσιότητα. Ηταν ο μύθος που έχουν πρακτικά δημιουργήσει η Google και η Apple ως οι δύο εταιρείες που την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα έχουν πετύχει να είναι εκείνες που διαμορφώνουν τις τάσεις στον χώρο της τεχνολογίας αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αποκτούμε πρόσβαση στην πληροφορία, ενημερωνόμαστε, ψυχαγωγούμαστε και επικοινωνούμε.

Apple iPodΓια τα δεδομένα του κλάδου η Apple είναι «παλιοσειρά» στον χώρο της πληροφορικής και της τεχνολογίας δεδομένου ότι η πρώτη πώληση έγινε το «μακρινό» 1976. Από την άλλη, ο Λάρι Πέιτζ και ο Σεργκέι Μπριν κατέληξαν στο όνομα Google για τη μηχανή αναζήτησης πληροφοριών στο Διαδίκτυο που δημιουργούσαν στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ το 1997. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι το 1997 είναι η πιο σημαντική χρονιά στην ιστορία της Apple, καθώς είναι η χρονιά που ο Στιβ Τζομπς καλείται εκ νέου στις επάλξεις της εταιρείας που έφτιαξε με τον -κάποτε- φίλο του Στιβ Βόσνιακ προκειμένου να τη σώσει από την επικείμενη καταστροφή. Κάτι που κατάφερε, χάρις στη βοήθεια της... Microsoft, που επένδυσε περίπου 150 εκατ. δολάρια προκειμένου να είναι διαθέσιμο το Office σε υπολογιστές Mac.

Μέχρι και πριν από περίπου δύο χρόνια, Google και Apple κινούνταν σε διαφορετικά μονοπάτια. Η μεν Google στον χώρο του Διαδικτύου, όπου εκμεταλλεύθηκε στο μέγιστο τη δημοτικότητα της μηχανής αναζήτησης που έχει δημιουργήσει και έχει γίνει πλέον ρήμα (σ.σ. google it είναι πλέον η απάντηση των Αμερικανών όταν κάποιος ζητά πληροφορίες). Πλέον, η Google δραστηριοποιείται σε οτιδήποτε έχει σχέση με το ίντερνετ και πέραν από αυτό, χρησιμοποιώντας τα τεράστια έσοδά της από τη διαφήμιση για να επενδύει σε νέες υπηρεσίες.

Από την άλλη, η Apple κινείται με κεντρικό άξονα τις συσκευές: Είτε λέγονται φορητές συσκευές με το iPhone και την οικογένεια iPod να βρίσκονται στα χέρια εκατομμυρίων ανθρώπων που δηλώνουν πιστοί οπαδοί της εταιρείας του Στιβ Τζομπς είτε λέγονται φορητοί υπολογιστές, κύριο χαρακτηριστικό των οποίων είναι ο όμορφος σχεδιασμός και η ευχρηστία.

Βασικό πλεονέκτημα και των δύο εταιρειών είναι πως κατάλαβαν ότι η πληροφορική, το Διαδίκτυο και γενικότερα η τεχνολογία δεν χρησιμοποιούνται από λίγους και εκλεκτούς, αλλά από εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι δεν είναι γνώστες των μυστικών της τεχνολογίας και δεν ενδιαφέρονται να μάθουν. Ανθρωποι που θέλουν εύχρηστες εφαρμογές και όμορφες συσκευές. Ό,τι δηλαδή προσφέρουν Google και Apple.

Μέχρι το τέλος του 2007, Apple και Google θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν συναγωνιστές και συνεργάζονταν σε πολλούς τομείς. Ομως, η απόφαση της Google να εισέλθει στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας με την πλατφόρμα Android, τη στιγμή που το iPhone έδειχνε ότι είναι έτοιμο να «απογειωθεί» φανέρωσε ότι η σύγκρουση δεν ήταν μακριά. Η απόφαση της Apple να μην επιτρέψει τη διάθεση μέσω του Applications Store, το on-line «κατάστημα» από όπου οι χρήστες του iPhone «κατεβάζουν» εφαρμογές, του Google Voice, μιας εφαρμογής τηλεφωνίας, ήταν μια σαφής ένδειξη.

Βέβαια, μεταξύ των δύο πλευρών δείχνει να υπάρχει ένας σχετικός σεβασμός, αλλά όλοι γνωρίζουν ότι κάποια στιγμή ο ανταγωνισμός θα γίνει πιο έντονος. Ιδίως, όταν η Google ξεκινήσει να διαθέτει και το Chrome OS, το λειτουργικό σύστημα που ετοιμάζει και προορίζεται για φορητές συσκευές. Εκεί, δηλαδή, όπου η Apple θεωρεί ότι έχει το πάνω χέρι σε σχέση με όλους τους ανταγωνιστές της.

Αιτία σύγκρουσης είναι, φυσικά, και το Nexus One, το «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο (smartphone στα αγγλικά) που παρουσίασε η Google και το αποκαλεί «superphone», διεκδικώντας -με αρκετές αξιώσεις είναι η αλήθεια- τον τίτλο της «καλύτερης φορητής συσκευής στον κόσμο» που, κατά την Apple, έχει το iPhone. Το πεδίο σύγκρουσης θα είναι το κινητό τηλέφωνο που κουβαλάμε στην τσέπη μας.

Ο χώρος των κινητών και γενικότερα των φορητών συσκευών είναι εκεί που ποντάρουν πολλά τόσο η Apple και η Google. «Τα πάντα θα τα κάνουμε πρώτα για το κινητό», δήλωσε πρόσφατα, κατά τη διάρκεια του Mobile World Congress, της μεγαλύτερης έκθεσης - συνέδριο για τον χώρο της κινητής τηλεφωνίας, ο διευθύνων σύμβουλος της Google Ερικ Σμιντ.

Η Apple από την πλευρά της ποντάρει πολλά σε μια νέα κατηγορία φορητών συσκευών, τα επονομαζόμενα tablet PCs. Το iPad κέρδισε μεν πολλά δημοσιεύματα αλλά αυτό οφειλόταν στην απίστευτη φημολογία που υπήρχε επί μήνες πριν από την παρουσίασή του στο τέλος Ιανουαρίου. Οι κριτικές την επόμενη ημέρα δεν ήταν διόλου διθυραμβικές και η επιτυχία του iPhone πολύ δύσκολα θα επαναληφθεί.

Από την άλλη, η Google ποντάρει στη δύναμη του ίντερνετ. Η πρόσβαση στο Διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη, οι ταχύτητες σύνδεσης είναι πλέον ιδιαίτερα υψηλές και είναι εφικτό να έχεις όλες τις υπηρεσίες της Google σε μια φορητή συσκευή με τα δεδομένα του να αποθηκεύονται κάπου στο ίντερνετ. Το θέμα του ίντερνετ απασχολεί ιδιαίτερα την Google, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε ένα πιλοτικό έργο για την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών σε μερικές δεκάδες χιλιάδες σπίτια στις ΗΠΑ, όπου οι ταχύτητες σύνδεσης μπορεί να φθάνουν το 1 Gbps (ή 1024 Mbps για να έχετε ένα μικρό μέτρο σύγκρισης σε σχέση με τις σημερινές συνδέσεις των -θεωρητικών- 24 Mbps του ADSL).

Ενα σημαντικό ερώτημα έχει σχέση με τα επιχειρηματικά μοντέλα των δύο κολοσσών. Η Google κερδίζει από τη διαφήμιση και η Apple από τις εφαρμογές, τα τραγούδια και τα videos που πωλούνται μέσω από το iTunes και το Apple Store. Θα συνεχίσουν να είναι επιτυχημένα και τα δύο μοντέλα ή θα επικρατήσει ένα από τα δύο; Ή μήπως υπάρχει και κάποιος τρίτος δρόμος; Και πόσο έτοιμες θα είναι οι δύο εταιρείες να αντιμετωπίσουν την αντεπίθεση ανταγωνιστών όπως η Microsoft αλλά και η Sony, η Samsung και αρκετοί ακόμη;

Η μάχη με τον κόκκινο δράκο
Σαφές δείγμα της ισχύος που έχει αποκτήσει η Google αποτελεί η διαμάχη της με την κινεζική κυβέρνηση. Η απειλή της Google να αποχωρήσει από την Κίνα αν δεν σταματήσει το φιλτράρισμα των ειδήσεων μπορεί να μη πραγματοποιήθηκε· το γεγονός, όμως, ότι υπήρξε παρέμβαση και μάλιστα αρκετά δυναμική... της Ουάσιγκτον, δείχνει ότι η Google δεν είναι μια συνηθισμένη εταιρεία.

Στιβ Τζομπς
Aνθρωπος της δεκαετίας για τον χώρο της τεχνολογίας, ο Στιβ Τζομπς, γεννημένος στις 24 Φεβρουαρίου 1955, ήταν μαζί με τον Στιβ Βόσνιακ οι ιδρυτές της Apple. Το 1985 αποχώρησε έπειτα από εσωτερική διαμάχη για να επιστρέψει ως σωτήρας το 1997. Ο Τζομπς, ο οποίος δίνει επιτυχώς τη μάχη με την επάρατη νόσο, ήταν ο υπεύθυνος για την έμφαση της Apple στον σχεδιασμό των προϊόντων της και ο εμπνευστής του iTunes και του iPod, που έφεραν επανάσταση στον χώρο της διανομής μουσικής. Θεωρείται άνθρωπος δύσκολος στις συναστροφές του, ενώ απεχθάνεται τα κοστούμια και σε όλες τις παρουσιάσεις του φορά αθλητικά παπούτσια.

Έρικ Σμιντ
Ο άνθρωπος που μετέτρεψε την Google σε πραγματική εταιρεία προς όφελος των ιδρυτών της τελευταίας, Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν. Διευθύνων σύμβουλος ανέλαβε το 2001, ενώ μέχρι τότε ήταν επικεφαλής της αμερικανικής εταιρείας προϊόντων δικτύωσης Novell, και ήταν ουσιαστικά ο άνθρωπος που κράτησε τα χαλινάρια σε μια περίοδο αλματώδους ανάπτυξης. Συνομήλικος του Στιβ Τζομπς (27 Απριλίου 1955), ο μηχανικός στο επάγγελμα, Σμιντ, ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Apple από το 2006 μέχρι το 2009. Ανεπίσημος σύμβουλος του Μπαράκ Ομπάμα, το 2008 είχε ετήσιο μισθό 1 δολαρίου, αλλά έχει γίνει δισεκατομμυριούχος από τα stock options που έχει λάβει.

 

Δημήτρης Μαλλάς @ ethnos.gr

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;