Διαφήμιση
( 55 ψήφοι )

7.1-nvidia-titan

Κάπου στο μακρινό 2011 είχαμε γράψει ένα άρθρο σχετικά με τις κάρτες γραφικών, ώστε να βοηθήσουμε τους υποψήφιους αγοραστές αυτών. Σε αυτό εδώ το άρθρο θα συνεχίσουμε από εκεί που σταματήσαμε, με φόντο τις τεχνολογίες του 2015!

Γιατί χρειαζόμαστε μία καλή κάρτα γραφικών

Αν και η ανάλυση που είχαμε κάνει στο άρθρο του 2011 ισχύει πάνω-κάτω ακόμη, καλό είναι να επαναλάβουμε ορισμένα βασικά πράγματα: Προκειμένου κάποιος να παίξει ένα σύγχρονο παιχνίδι στον υπολογιστή του, θα χρειαστεί μία κάρτα γραφικών της προκοπής. Όταν λέμε σύγχρονο παιχνίδι, εννοούμε παιχνίδια τύπου Battlefield, Call of Duty, League of Legends, Dota2, StarCraft 2, GTA 5, κ.λπ. κ.λπ. Δεν αναφερόμαστε σε flash-οειδή παιχνίδια που βρίσκονται σε διάφορες ιστοσελίδες ή στα παιχνίδια που τρέχουν μέσω MAME. Όταν δε λέμε «σύγχρονη κάρτα γραφικών» εννοούμε πως θα πρέπει να διαθέτει έναν GPU/επεξεργαστή της προκοπής και τουλάχιστον 1GB GDDR5 μνήμη!

7.2-game-graphics

Προσπαθήστε να παίξετε ένα ποιοτικό παιχνίδι (π.χ. Call Of Duty 3) μια μία αργή κάρτα γραφικών το μόνο που θα καταφέρετε είναι να εκνευριστείτε χωρίς να έχετε την δυνατότητα να καταλάβετε το πόσο ωραίο είναι αυτό το παιχνίδι όταν το παίζετε σε υπολογιστή που τηρεί τις προδιαγραφές: Άλλη ευχαρίστηση δίνει η ανανέωση της εικόνας με 50 καρέ/δευτερόλεπτο και άλλη με 10. Στην πρώτη περίπτωση όλα τα γραφικά είναι ομαλά και ρεαλιστικά, στη δεύτερη όλα μοιάζουν «σπαστά», ο έλεγχος του χαρακτήρα σας γίνεται δύσκολος και η απόλαυση εξανεμίζεται μετατρέποντας την χαρά σε εκνευρισμό.

Τι υπάρχει μέσα σε ένα chip γραφικών (GPU)

Τα τρία χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν σε μια μονάδα παραγωγής γραφικών (GPU) έχουν ως εξής:

  • Shaders: Πρόκειται για πυρήνες επεξεργασίας που μπορούν να τρέξουν μικροκώδικα προκειμένου να επεξεργαστούν στα γρήγορα τα γραφικά. Ουσιαστικά η συντριπτική πλειοψηφία των υπολογισμών που αφορά το χρώμα, την γεωμετρία, τη θέση, τη κίνηση και το φως μιας 3D σκηνής,  διατελείται εδώ! Παλαιότερα υπήρχαν τρεις διαφορετικοί τύποι (γεωμετρίας, Vertex και Pixel), ενώ στις σύγχρονες κάρτες γραφικών, αυτοί οι τύποι (μαζί με νέους όπως το tessellation), έχουν ενοποιηθεί και βρίσκονται όλες μαζί σε έναν πυρήνα Shader (αυτό που χαρακτηρίζεται ως Unified Shaders). Συχνά οι Shaders έχουν δική τους συχνότητα λειτουργίας – ανεξάρτητη από την GPU.
  • TMUs (Texture Mapping Unit): Είναι η μονάδα εκείνη που ουσιαστικά αναλαμβάνει να «φορέσει» τα 2D textures πάνω στις 3D επιφάνειες, δηλαδή αναλαμβάνει να ντύσει τις τρισδιάστατες επιφάνειες με 2D γραφικά.

7.3-TMUs

  • ROPs  (render output unit ή Raster Operations Pipeline): Ουσιαστικά πρόκειται για την μονάδα που ασχολείται με το τελικό στάδιο παραγωγής της εικόνας: Τα ROPs λοιπόν διαβάζουν και επεξεργάζονται από την τοπική μνήμη τα δεδομένα των pixels και texels, προσθέτουν αν ζητηθεί επιπλέον φίλτρα (π.χ. antialiasing) και παράγουν την τελική εικόνα για κάθε pixel (κουκκίδα) της οθόνης μας.

Η ουσία όλων των παραπάνω έχει να κάνει με το γεγονός πως οι σύγχρονες GPU είναι κατασκευασμένες για να βελτιστοποιούν την παράλληλη επεξεργασία με αποτέλεσμα να ξεπερνούν κατά δεκάδες φορές σε απόδοση (σε συγκεκριμένες εργασίες) ακόμη και τον καλύτερο Core i7 επεξεργαστή. Όσο λοιπόν περισσότερους Shaders, ROPs ή TMUs έχει ένα τσιπ γραφικών, τόσο πιο γρήγορο θα είναι στους τρεις μετρήσιμους τομείς μιας κάρτας γραφικών:

  • Texture/Texel Rate: Πόσα Texel μπορεί να επεξεργαστεί ανά δευτερόλεπτο
  • Pixel Rate: Πόσα Pixel μπορεί να επεξεργαστεί ανά δευτερόλεπτο
  • Memory Bandwidth: Με τι ταχύτητα επικοινωνεί με την εξωτερική μνήμη
Όλες οι κάρτες γραφικών δεν είναι ίδιες
(ακόμη και αυτές που... είναι ίδιες)

Πριν απαριθμήσουμε τα chip καρτών γραφικών που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή, ας κάνουμε ένα μικρό συγκριτικό δύο καρτών γραφικών της NVidia που έχουν διαφορά ηλικίας της τάξης των δυόμιση ετών (Νοέμβριος 2010 για την GTX580 με Μάη του 2013 για την GTX770):

Chip γραφικών

Shaders

TMUs

ROPs

Battlefield 3 Frame rate

NVidia GTX580

512

64

48

74

NVidia GTX770

1536

128

32

126

Εδώ θα δούμε κάτι αναμενόμενο αλλά και κάτι παράδοξο. Το αναμενόμενο είναι πως η νεότερη GTX770 είναι πολύ καλύτερη σε απόδοση από την παλιά καλή GTX580. Το παράδοξο είναι πως η GTX580 έχει 33% περισσότερα ROPs κάτι που όμως δεν δείχνει να την βοηθάει. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι τόσο ο αριθμός των Shaders και των TMUs αλλά και άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά που δεν αναφέραμε (βλέπε χρονισμός GPU, χρονισμός μνήμης, μέγεθος μνήμης, νεότερες εντολές μικροκώδικα, PCIe δίαυλος, κ.λπ. κλπ.).

Στην πράξη ο καλύτερος τρόπος να ελέγξει κάποιος αν η κάρτα γραφικών του αποδίδει καλά ή όχι είναι μέσω σύγκρισης real-life benchmarks που μετρούν την απόδοση της κάρτας σε σχέση με άλλες, τρέχοντας παιχνίδια του εμπορίου.

Επίσης θα πρέπει να αναφέρουμε πως ακόμη και μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών (Asus, Gigabyte, Gainward κτλ) που έχουν το ίδιο chip υπάρχουν διαφορές  διότι:

(α) Πολλές εταιρείες πωλούν τις κάρτες γραφικών με την ένδειξη OC (που ουσιαστικά κάνουν εργοστασιακό υπερχρονισμό/overclocking για να κερδίσουν απόδοση σε σχέση με την κανονική έκδοση).

(β) Στις μικρο-μεσαίες κάρτες γραφικών δύναται να κυκλοφορεί η ίδια κάρτα είτε σε έκδοση με DDR3 μνήμη είτε με GDDR5. Η διαφορά στο memory bandwidth και στην απόδοση δεν είναι αμελητέα (τέτοιες κάρτες είναι λ.χ. αυτές που φοράνε GPU τύπου NVidia GT730 ή AMD R7 250).

(γ) Ο κάθε κατασκευαστής χρησιμοποιεί διαφορετικά υλικά για συγκεκριμένες εργασίες (π.χ. ψύξη) με αποτέλεσμα να υπάρχουν μικροδιαφορές ανάμεσα σε κατασκευαστές έστω και αν το προϊόν τους έχει τις ίδιες ακριβώς προδιαγραφές με του ανταγωνισμού (λ.χ. GTX980, 4GB GDDR5 6GHz).

Κάρτες του εμπορίου, Μάιος 2015

Ας δούμε λοιπόν πώς συγκρίνονται μερικές από τις πιο συνηθισμένες κάρτες γραφικών που συναντάμε στην αγορά:

Chip γραφικών

Textel rate

(GTexel/sec)

Pixel rate

(GPixel/sec)

Memory Bandwidth

(GB/sec)

Απόδοση σε υπολ. κινητής υποδιαστολής

(GFlops)

Ενδ. Τιμή

Ενδεικτικό κόστος προς απόδοση 

(όσο μεγαλύτερο τόσο τα καλύτερο)

NVidia 210

4,16

2,08

6,4

67,20

32€

2,1

AMD HD5450

5,20

2,60

6,4

104,00

27€

3,80

NVidia GT610

6,48

1,62

9,6

155,50

44€

3,50

AMD R5 230

5,00

2,50

10,7

200,00

42€

4,70

NVidia GT720

14,40

7,74

14,4

306,00

47€

6,51

AMD R7 240

14,60

8,00

28,8

499,00

56€

8,91

NVidia GT730 *

15,50

7,22

14,4

692,70

52€

13,30

NVidia GT740 *

31,80

15,90

28,8

762,50

85€

10,03

AMD R7 250 *

24,00

5,84

73,6

806,00

82€

9,83

NVidia GTX750

32,60

16,30

80,0

1044,00

104€

10,04

NVidia GTX750 Ti

40,80

16,32

86,4

1728,00

135€

12,80

AMD R7 260X

72,00

17,60

104,00

1971,00

122€

16,15

NVidia GTX760

94,08

23,50

192,3

2258,00

240€

9,40

NVidia GTX960

72,12

36,10

112,0

2308,00

210€

10,99

AMD R7 270

61,60

28,80

179,20

2368,00

173€

13,68

AMD R7 270X

80,00

29,86

179,20

2688,00

186€

14,45

AMD R7 285

102,80

29,40

176,00

3290,00

230€

14,30

AMD R7 280

104,49

32,00

240,00

3344,00

213€

15,69

NVidia GTX970

109,20

58,80

224,0

3494,00

360€

9,70

AMD R7 280X

108,80

27,20

288,00

4096,00

246€

16,65

NVidia GTX980

144,12

72,06

224,0

4616,00

580€

7,96

AMD R7 290

128,00

51,20

320,00

4848,00

320€

15,15

AMD R7 295X2

358,33

130,40

640,00

11466,00

760€

15,09

* Αφορά το μοντέλο που έχει GDDR5 μνήμη και όχι αυτό με την DDR3

Όσον αφορά τον πίνακα παραπάνω, θα πρέπει να πούμε αρκετά πράγματα που έχουν να κάνουν με την ανάγνωση του! Συχνά-πυκνά οι χρήστες είναι οπαδοί της Α ή Β εταιρείας και πολύ εύκολα βάζουν ταμπέλες τύπου “AMD fan” ή “NVidia fanboy”. Προσωπικά ο γράφων έχει μία GTX770 στον ένα του υπολογιστή και μια 260X στον δεύτερο, ενώ κατά καιρούς έχουν παρελάσει (ανάλογα με την εποχή, την απόδοση και το κόστος) κάρτες γραφικών και των δύο εταιρειών.

Αφού λοιπόν ξεπεράσαμε τα τυπικά, θα πρέπει να πούμε πως η απόδοση σε πραγματικά παιχνίδια είναι πολύ πιθανόν να είναι διαφορετική ασχέτως αν η 260X που έχετε, δείχνει στα χαρτιά να είναι λίγο πιο γρήγορη από την 750Ti. Αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους που θα αναφερθούν παρακάτω. Η σημασία του παραπάνω πίνακα είναι να μας δείξει την απόδοση και την σχέση της με το κόστος. Από αυτή είναι φανερό πως οποιαδήποτε κάρτα γραφικών κάτω των 45€ είναι σκουπίδια και δεν χρειάζεται να ασχοληθείτε καν. Σε γενικές γραμμές η AMD δείχνει με τους αριθμούς να κερδίζει τον πόλεμο κόστος/απόδοση, ειδικά με την 260X που δείχνει αυτή τη στιγμή μια φοβερή ευκαιρία αγοράς. Από εκεί και πέρα, αν δεν θέλετε να... μπλέξετε με AMD, στις σχετικά λογικές τιμές της NVidia υπάρχουν οι GTX960 και GTX750Ti που έχουν άριστα χαρακτηριστικά.

Όσοι θέλουν να δουν την απόδοση των καρτών σε πραγματικά παιχνίδια, μπορούν να ρίξουν μια ματιά εδώ.

Όπως και να έχει, ο γενικός (και απαράβατος) κανόνας του gaming είναι πως για να παίξετε το 95% των παιχνιδιών, θα πρέπει να αγοράσετε τουλάχιστον μία μεσαία κάρτα γραφικών, δηλαδή οτιδήποτε (όσον αφορά το κόστος) μεταξύ μιας R7 250 και μιας GTX750Ti. Είναι φύσει αδύνατον να πάρετε κάτι οικονομικό και ταυτόχρονα γρήγορο –εκτός και αν κινηθείτε σε μεταχειρισμένο, στο στυλ του άρθρου που είχαμε γράψει παλαιότερα.

Σε γενικές γραμμές, όπως γράψαμε και στο παραπάνω άρθρο, όλα τα δημοφιλή MOBA και RTS games που κυκλοφορούν εκεί έξω (βλέπε League of Legends, StarCraft 2 , Dota2 κ.λπ.), πραγματικά δεν έχουν τρομερές απαιτήσεις από την κάρτα γραφικών! Χρειάζονται το παλιό-καλό DirectX9 και αυτό σημαίνει πως  θεωρητικά και μία κάρτα δεκαετίας μπορεί να κάνει την δουλειά. Το μόνο θέμα είναι αυτή η κάρτα να ήταν τότε ακριβή. Κοινώς, αν αγοράσετε λ.χ. μία παλιά GT420 θα κάνετε μια τρύπα στο νερό. Αν από την άλλη αγοράσετε μία GTX460, τότε τα πράγματα αλλάζουν άρδην!

Κακοτοπιές στην αγορά κάρτας γραφικών

Ας πούμε πως φτιάξατε πάνω-κάτω την μικρή λίστα με τις κάρτες γραφικών που σας ενδιαφέρουν. Τι άλλο πρέπει να προσέξετε για να κάνετε μια σωστή επιλογή;

i. Εγγύηση. Πολύ πολύ σημαντικό! Οι κάρτες γραφικών δεν είναι επεξεργαστές (που σπάνια καίγονται). Οι κάρτες γραφικών είναι ουσιαστικά ολόκληρες πλακέτες που περιέχουν έναν δεύτερο... υπολογιστή  και συχνά-πυκνά παθαίνουν βλάβες, συνήθως λόγω των υψηλών θερμοκρασιών λειτουργίας. Αν λοιπόν θέλετε να επενδύσετε 100~200€ σε μια κάρτα γραφικών, φροντίστε ο κατασκευαστής της κάρτας γραφικών να δίνει τριετή εγγύηση. Στα χονδρικά και χωρίς να είναι αυτό απόλυτο, τριετή εγγύηση δίνουν οι μεγάλες εταιρείες (MSI, Asus, Gigabyte), ενώ μια ασάφεια επικρατεί σε αρκετά online shops όσον αφορά την εγγύηση ακόμη και γνωστών brands. Μεγάλη προσοχή λοιπόν! Τρία χρόνια ή τίποτα!

ii. Μέγεθος RAM. Το μέγεθος της μνήμης παίζει μεγάλο ρόλο ειδικά αν σκοπεύετε να παίξετε παιχνίδια σε αναλύσεις που ξεπερνούν το FullHD (π.χ.1920x1200 ή και 4K). Όσοι θυμούνται το... χάος που προκλήθηκε με τις GTX970 που ενώ φορούσαν 4GB RAΜ μπορούσαν να «δουν» μόνο τα 3.2GB ξέρουν για τι μιλάμε. Το απαιτητικό gaming πολύ υψηλών αναλύσεων (πέραν του σύνηθες 1920x1080) σημαίνει πως καλό είναι να πάτε σε μια κάρτα γραφικών της τάξης των 4GB. Αν πάλι μιλάμε για φυσιολογικές καταστάσεις, τότε ακόμη και το 1GB είναι αρκετό!

iii. Κατανάλωση και τροφοδοτικό. Αν αγοράζετε για πρώτη φορά υπολογιστή κομμάτι-κομμάτι, φροντίστε να αγοράσετε ένα τροφοδοτικό που θα καλύψει και τις μελλοντικές σας ανάγκες. Η ισχύς των 800W με καλή μάρκα δείχνει ικανοποιητική (η αγορά είναι γεμάτη oem brands που πραγματικά πρέπει να αποφύγετε), και οι τιμές για ένα τέτοιο καλό τροφοδοτικό συνήθως ξεπερνούν τα 60€. Αν σκοπεύετε να αναβαθμίσετε τον τρέχων υπολογιστή σας, ελέγξτε αν το τροφοδοτικό σας είναι συμβατό και σε ισχύ αλλά και σε καλώδια. Αν δεν διαθέτει καλώδιο VGA, ίσως να γλυτώσετε την αγορά νέου τροφοδοτικού με αγορά ενός αντάπτορα. Οι φτηνές κάρτες γραφικών συνήθως δεν απαιτούν επιπλέον βύσμα και τροφοδοτούνται αποκλειστικά από την PCIe θύρα. Οι μεσαίες θέλουν ένα 6πλό βύσμα τροφοδοσίας ενώ οι υψηλών επιδόσεων, θέλουν δύο τριπλά ή ένα τριπλό και ένα τετραπλό. Αν πάντως σας ενδιαφέρει το θέμα κατανάλωση, μπορείτε να βρείτε σύγχρονες κάρτες γραφικών επιδόσεων που έχουν σημαντικότατα χαμηλότερη κατανάλωση λόγω του ότι κατασκευάζονται σε λιγότερα nm. Για παράδειγμα: Μία GTX960 έχει σημαντικά λιγότερη κατανάλωση σε σχέση με μία R9 280!

 7.4-graphic-cards-power-cord

iv. Διαστάσεις - ψύξη. Ακούγεται αστείο μέχρι να συνειδητοποιήσετε πως η νέας σας κάρτα δεν χωράει στο κουτί σας. Τα περισσότερα Mini και Midi ATX κουτιά, δεν έχουν τον απαιτούμενο χώρο για μεσαίες-μεγάλες κάρτες γραφικών, ενώ κάποιες κάρτες κάνουν την ζωή σας πιο δύσκολη λόγω κατασκευαστικών λαθών (βλ. Οι θύρες για επιπλέον ρεύμα να βρίσκονται οριζόντια). Και αφού καλύψαμε το μήκος ας μην ξεχάσουμε και το πλάτος: Πολλές κάρτες γραφικών πιάνουν δύο θέσεις, άρα θα πρέπει να ξεχάσετε την χρήση την θύρας δίπλα στην PCIe x16 θύρα της μητρικής σας. Σε μεγάλες μητρικές αυτό δεν είναι πρόβλημα, σε μικρές όμως, αποτελεί βραχνά.

Αν έχετε ένα mini PC, κάποιες low-to-mid range κάρτες γραφικών έρχονται με επιπλέον bracket για να χωρέσει η κάρτα στο κουτί σας (όσον αφορά το ύψος). Τέλος, προσοχή στη ψύξη: Οι κάρτες γραφικών παράγουν μεγάλα ποσά θερμότητας –πολύ μεγαλύτερα από τον επεξεργαστή– και αυτά πρέπει να απαχθούν κάπου. Σκεφτείτε σοβαρά την προσθήκη ενός ή περισσότερων fans στο κουτί σας αν αυτό έχει τη δυνατότητα.

 7.5-motherboard

Στην παραπάνω μητρική, η τοποθέτηση κάρτας γραφικών που χρειάζεται δύο θέσεις (brackets) σημαίνει πως δεν θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είτε την PCIe x4 θύρα (κοντή μαύρη) είτε την PCI (πρώτη αριστερά)

7.6-low-profile-brackets

Low profile brackets

v. Έξοδοι. Ένα άλλο κουλό που ίσως σας κάνει να χάσετε μια μέρα είναι το γεγονός πως οι μεσαίες και υψηλών επιδόσεων κάρτες συνήθως δεν βγάζουν απ' ευθείας έξοδο DSub15 (το παλιό καλό VGA καλώδιο) αλλά αντ' αυτού έχουν HDMI, DVI και DisplayPort θύρες. Φυσικά στην συντριπτική περίπτωση περιλαμβάνεται και ο απαιτούμενος αντάπτορας, αλλά όπως και να έχει, κάντε και εδώ την έρευνα σας, γιατί δεν ξέρετε πού θα μπλέξετε. Ο γραφών, στην παλιά του Gigabyte GTX580, είχε συνειδητοποιήσει πως η κάρτα είχε μόνον mini HDMI έξοδο, και απαιτούνταν ειδικό καλώδιο ή αντάπτορας για να την συνδέσει με την οθόνη του! Επίσης αν σκοπεύετε να συνδέσετε την κάρτα σας με τίποτα 4K τηλεοράσεις, ψάξτε να δείτε τις προδιαγραφές των θυρών εξόδου της κάρτας γραφικών (HDMI version κ.λπ.).

7.7-double-mini-display-port

Διπλές mini display-port θύρες. Πάρ' τ' αυγό και κούρευτο!

Εξειδικευμένα χαρακτηριστικά: Drivers, 3D glasses, SLI/Crossfire

Ξεκινώντας από τους drivers, θα μπορούσαμε να πούμε πως και οι δύο εταιρείες δείχνουν μεγάλη προθυμία να υποστηρίξουν τα προϊόντα τους. Οι σύγχρονοι drivers βελτιστοποιούνται για κάθε δημοφιλές νέο παιχνίδι που κυκλοφορεί, ενώ μαζί με το πακέτο της κάθε εταιρείας υπάρχει μια πλειάδα επιπλέον δυνατοτήτων, όπως προγράμματα που παίρνουν screenshot της οθόνης την ώρα που παίζετε, κ.λπ. Προσωπικά θεωρώ πως οι drivers της NVidia είναι πιο εύκολοι στη χρήση. Αυτοί της AMD είναι λιγότερο user-friendly, και έχουν τα «στραβά» τους, όπως το γεγονός πως δεν αναγνωρίζουν αυτόματα αναλύσεις της οθόνης σας και θα σας παιδέψουν κανένα μισάωρο για να καταφέρετε να βάλετε την 1680x1050 ή ακόμη και την full HD ανάλυση σε συγκεκριμένα monitors και οθόνες!

Όσον αφορά τα 3D γυαλιά, η NVidia και πάλι βρίσκεται πολύ μπροστά, τόσο σε υλοποίηση όσο και σε υποστήριξη παιχνιδιών. Το θέμα με την NVidia είναι πως υποστηρίζει πολύ συγκεκριμένη γκάμα οθονών με τον τύπο γυαλιών που πουλάει, και αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα. Αντίθετα η AMD επέλεξε μια πιο ανοιχτή προσέγγιση στο θέμα και πιθανότητα να υποστηρίζει την 55” τηλεόραση που πήρατε δώρο στον εαυτό σας το καλοκαίρι.

Τέλος όσον αφορά τη χρήση πολλαπλών καρτών γραφικών, δεν θα εμβαθύνουμε (ποτέ δεν το κάνουμε) γιατί αφενός αυτό είναι κάτι το ιδιαίτερα εξειδικευμένο (και ακριβό) και αφετέρου γιατί προκύπτουν θέματα που ένας μέσος χρήστης θα παιδευτεί για να τα λύσει. Ως αναφορά θα πούμε μόνο πως η υλοποίηση της AMD (Crossfire) είναι σίγουρα πιο «βολική» αφού σας επιτρέπει να συνδυάσετε διαφορετικές κάρτες γραφικών, ευκολία που δεν υπάρχει στο στρατόπεδο της NVidia (όπου οι κάρτες πρέπει να είναι ολόιδιες).

Gaming laptops

Πράγματι, υπάρχουν gaming laptops και ναι, έχουν αποδεκτή απόδοση στα παιχνίδια, αλλά πραγματικά, αξίζει τον κόπο; Σήμερα, ένα gaming laptop που μπορεί κάπως να συγκριθεί με έναν κανονικό υπολογιστή, φοράει κάρτα γραφικών τύπου GTX980M. Ένα τέτοιο laptop κοστίζει τουλάχιστον 1.660€! Όσον αφορά την απόδοση; Η... ταπεινή GTX970 ενός σταθερού υπολογιστή έχει 20~35% καλύτερη απόδοση από την φορητή GTX980M ενώ ο γραφών έχει αναφέρει και στο παρελθόν πως δεν είναι οπαδός της αγοράς μιας τόσο ακριβής συσκευής που θα αχρηστευτεί πλήρως όταν η θερμοκρασιακή καταπόνηση καταφέρει να βράσει το BGA socket της μητρικής του φορητού. Όσο για τα φθηνότερα laptops, η κατάσταση όσον αφορά την σύγκριση απόδοσης, χειροτερεύει εκθετικά.

APUs
(Επεξεργαστές με ενσωματωμένη κάρτα γραφικών εις την καθομιλουμένη)

Η AMD κυκλοφορεί και εξελίσσει εδώ και καιρό την σειρά των APUs της, και η γνώμη μας είναι κάπως διχασμένη. Ένας επεξεργαστής APU A10-7850K και μία FM2+ μητρική κοστίζει περί τα 185€ την ίδια ώρα που ένας επεξεργαστής PentiumG 3258 (που ως CPU άλλοτε κερδίζει και άλλοτε χάνει από τον A10),  μαζί με μια s1150 μητρική και μία R7 250 κάρτα γραφικών (που έχει έως και 40% καλύτερη απόδοση σε real game benchmarks) κοστίζει περί τα 215€.

Θεωρούμε λοιπόν πως μόνον εφόσον το budget σας είναι εξαιρετικά περιορισμένο, ίσως μία APU (μιλάμε για μια φθηνή λύση τύπου A4-6320) να βολεύει μέχρι να αγοράσετε ξεχωριστή κάρτα γραφικών. Μην ξεχνάτε επίσης πως οι FM2/FM2+ μητρικές της AMD συνήθως έχουν πολύ περισσότερα καλούδια από τα αντίστοιχα s1150 boards της  Intel.

Bottleneck λόγω επεξεργαστή μνήμης και μητρικής

Αν και σε αυτό εδώ το άρθρο ασχολούμαστε με τις κάρτες γραφικών, θα πρέπει έστω και εν τάχει να αναφέρουμε πως είναι αμαρτία να δώσει κάποιος χρήματα για μια ακριβή ή έστω και μεσαία κάρτα γραφικών όταν το υπόλοιπο του μηχάνημα είναι προβληματικό. Το φαινόμενο του bottleneck περιγράφει την κατάσταση όπου το αργότερο κομμάτι ενός υπολογιστή ουσιαστικά καθορίζει την συνολική ταχύτητά του - ασχέτως της απόδοσης των υπολοίπων συσκευών. Και μπορεί αυτό το φαινόμενο να μην είναι απόλυτα αληθές στην περίπτωση των παιχνιδιών (καθώς η GPU αναλαμβάνει την πλειοψηφία των εργασιών), η αλήθεια είναι πως δεν θέλετε να συνδυάσετε μία GTX770 με έναν Celeron ή έναν Sempron. Σε γενικές γραμμές το σύστημα θα πρέπει να έχει 3GB RAM και τουλάχιστον έναν διπύρηνο PentiumG ή AMD αντίστοιχο του. Ειδάλλως, δεν θα αξιοποιήσετε στο μέγιστο την όμορφη σας κάρτα.

Τέλος, απώλειες θα έχετε  και όταν συνδέσετε μια σχετικά παλιά μητρική με την σύγχρονη κάρτα γραφικών σας. Για παράδειγμα, μία μητρική με PCIe v1.0 δίαυλο μπορεί να μεταφέρει ως και 250MB/sec στην GPU την ίδια ώρα που μια PCIe v3.0 μητρική μπορεί να μεταφέρει τέσσερις φορές περισσότερα δεδομένα. Από τη στιγμή πάντως που η GPU έχει τη δική της μνήμη, η απώλεια σε απόδοση λόγω αργού PCIe διαύλου δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη.

DirectX 12 και μελλοντικές κάρτες γραφικών

Όσον αφορά το νέο API της Microsoft το οποίο θα λανσαριστεί μαζί με τα Windows 10 και που υπόσχεται απογείωση στην απόδοση των γραφικών και των παιχνιδιών, θα πρέπει να πούμε πως τόσο η NVidia όσο και η AMD έχουν δηλώσει πως τόσο οι νέες όσο και οι παλαιότερες κάρτες γραφικών τους, θα το υποστηρίζουν (με την NVidia να είναι πάντως πιο σαφής όσον αφορά τους τύπους παλαιότερων καρτών).

Εμείς κρατάμε μια επιφύλαξη, καθώς άλλο είναι το να προσθέτεις υποστήριξη σε μια υπάρχουσα GPU και άλλο να κατασκευάσεις μια GPU που να υποστηρίζει εξ' αρχής κάποιες προδιαγραφές. Εν ολίγοις, πιθανολογούμε πως οι τρέχουσες GPU μπορεί να είναι συμβατές με το DirectX12 μέσω software, αλλά ίσως δεν θα είναι τόσο γρήγορες (λόγω software emulation) με τις μελλοντικές γενιές καρτών γραφικών.

7.8-brad-wardell-tweet

Το DirectX12 σε συνδυασμό με νέες κάρτες γραφικών θα αλλάξει πολλά πράγματα στο gaming.

Μιλώντας για μελλοντικές γενιές, κάποιοι από εσάς ίσως αναρωτιέστε πότε οι NVidia και AMD θα κυκλοφορήσουν νέες σειρές καρτών γραφικών.

Η AMD έχει ήδη δημοσιεύσει προδιαγραφές (6 Μαΐου 2015) και θα κυκλοφορήσει σύντομα (αρχές καλοκαιριού στη χώρα μας, κατά πάσα πιθανότητα) την 3xx σειρά. Πρόκειται για κάρτες που θα υποστηρίζουν πλήρως DirectX12 και θα είναι κατασκευασμένες στα 28nm.

H NVidia από την άλλη, δεν δείχνει να έχει να παρουσιάσει κάτι το επαναστατικό στο κοντινό μέλλον, και μάλλον συγκεντρώνει όλες της τις δυνάμεις στην αρχιτεκτονική Pascal όπου -σύμφωνα με την εταιρεία πάντα-  η ισχύς θα είναι δέκα (10) φορές μεγαλύτερη από ότι αυτή της τρέχουσας γενιάς (Maxwell). Φυσικά όλα αυτά τα περιμένουμε για το μακρινό 2016...

Επίλογος

Ο πόλεμος των AMD / NVidia όσον αφορά τις κάρτες γραφικών έχει ευνοήσει πάνω από όλα τους καταναλωτές, καθώς σήμερα μπορεί κάποιος να αγοράσει μια κάρτα επιδόσεων και να πληρώσει λιγότερα από 120€, κάτι που π.χ. στον τομέα των επεξεργαστών όχι μόνον δεν ισχύει, αλλά έχει φέρει και μια στασιμότητα στην εξέλιξη. Όπως πάντα ελπίζουμε να βοηθήσαμε τους υποψήφιους αγοραστές στο να κάνουν την καλύτερη δυνατή επιλογή κάρτας γραφικών!

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;