Διαφήμιση
( 0 ψήφοι )
Ευρετήριο Άρθρου
Στην εποχή του mobility: Μεταμορφώσεις της κινητικότητας
- ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΣΟ
- Η ΤΡΙΤΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- Η ΠΟΛΗ ΖΩΝΤΑΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Όλες οι Σελίδες

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΣΟ

Στις 9 Ιανουαρίου 2007 ο Steve Jobs έκανε την επίσημη παρουσίαση του iΡhone με τη φράση: «Κάθε λίγα χρόνια εμφανίζεται μια συσκευή που έρχεται να αλλάξει τα πάντα». Και είχε δίκιο. Η αλλαγή που φέρνει το iΡhone είναι μεγαλύτερη ακόμη και από αυτήν που έφερε το ίδιο το κινητό τηλέφωνο ως προϊόν.

ΝΙΚΟΣ ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥ SYNC.GR, ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΟΣ SOCIAL MEDIA ΣΤΟ ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

http://assets.in.gr/AssetService/Image.ashx?c=13999280&r=0&p=0&t=0&q=100&v=1

Μια φορητή συσκευή που δεν είναι πλέον ένα τηλέφωνο στο χέρι μας, αλλά μια συνδεδεμένη (με το δίκτυο) υπολογιστική μηχανή, που συνδυάζει τη φωνητική επικοινωνία, την πλοήγηση στο Διαδίκτυο και την προσωπική ψυχαγωγία με έναν τρόπο απόλυτα φυσικό και προσιτό στον μέσο χρήστη, θέτοντας νέα στάνταρντ στη βιομηχανία των υπολογιστών και κινητών τηλεφώνων, ανάγκασε όλους τους άλλους παίκτες της αγοράς να επανακαθορίσουν τη θέση και τα προϊόντα τους. Τα ίδια αυτά στάνταρντ επαναπροσδιορίζονται και πάλι από την Αpple με την παρουσίαση του iΡad, μιας συσκευής που κινείται ακριβώς στο μέσον ενός πλούσιου laptop και μιας συσκευής σαν το iΡhone.

Κοινό χαρακτηριστικό των νέων συσκευών το mobility (κινητικότητα). Κάθε φυσικός χώρος είναι και χώρος πληροφόρησης, επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης. Η πληροφορία κινείται ελεύθερα παντού, ως αποτέλεσμα της ικανότητας των νέων συσκευών να εκμεταλλεύονται τα 3G και Wi-Fi δίκτυα που βρίσκονται εξαπλωμένα σε οποιοδήποτε σημείο.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΑΝΤΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Με την πληροφορία διαθέσιμη παντού σε πραγματικό χρόνο, η ανάγκη να σχεδιάζουμε τις ενέργειές μας υποχωρεί δίνοντας τη θέση της στην ανάγκη συντονισμού αλλά και αυτοσχεδιασμού. Σε κάθε επάγγελμα θα ξεχωρίσουν όσοι μπορούν να συνδέονται με την πληροφορία σε πραγματικό χρόνο, να αξιολογούν τα δεδομένα και να συντονίζουν τις ενέργειές τους με την ομάδα τους την «ώρα της μάχης».

Τα «εγχειρίδια οδηγιών» οδηγούνται στον κάλαθο των αχρήστων, νέες τεχνικές μάνατζμεντ εφαρμόζονται, με αυξημένο τον ρόλο των υπαλλήλων. Αυξάνοντας την εξάρτησή μας από φορητές συσκευές, ο συντονισμός γίνεται η οργανωτική αρχή που καθορίζει το πώς κάνουμε τη δουλειά μας.

Ταυτόχρονα, οι συσκευές μας λειτουργούν σαν ζωντανοί οργανισμοί καθώς είναι γεμάτοι με αισθητήρες που λαμβάνουν και στέλνουν μηνύματα κάθε είδους. Γνωρίζουν σε ποιο γεωγραφικό σημείο βρισκόμαστε κάθε στιγμή και αξιοποιούν αυτή την πληροφορία. «Ακούνε» μέσα από το μικρόφωνο και στέλνουν αυτό που ακούνε σε πραγματικό χρόνο στο «σύννεφο» (data cloud), για να πάρουν πίσω κάποια απάντηση (εφαρμογή Shazam). «Νιώθουν» το φύσημα του αέρα στο μικρόφωνο (εφαρμογή Οcarina), τη μετατόπιση της συσκευής καθώς κουνιέται το χέρι μας και «βλέπουν» μέσα από την κάμερα, γνωρίζοντας ακόμη και τον προσανατολισμό μας.

Ενα μέρος μόνο της αξίας του mobility βρίσκεται στη δυνατότητα να φέρνουμε μαζί μας την πληροφορία, να είμαστε πιο μόνιμα συνδεδεμένοι μαζί της, αντί να την «αφήνουμε» στο γραφείο ή στο σπίτι (όπου βρίσκεται ο υπολογιστής). Ωστόσο η πολύ μεγάλη αλλαγή που φέρνει βρίσκεται στο γεγονός ότι μπορούμε πιο αποτελεσματικά να συνδέουμε τoν φυσικό και τον εικονικό κόσμο. Εχουμε πολύ μεγαλύτερη γνώση για το περιβάλλον μας, για τα πράγματα και τις συνθήκες που μας περιβάλλουν, όπου και αν βρισκόμαστε. Ξέρουμε περισσότερα πράγματα για τα κτίρια, για τα προϊόντα, για τους ανθρώπους και για κάθε αντικείμενο που συναντάμε όπου πηγαίνουμε, και με αυτόν τον τρόπο συνδεόμαστε πολύ καλύτερα με αυτά.

Ξαφνικά βρισκόμαστε έξω από ένα εστιατόριο και το κινητό μάς λέει το μενού του, το ωράριό του, τις κριτικές των πελατών που έχουν φάει εκεί, τα υλικά και τους προμηθευτές του, το ιστορικό του κτιρίου του και χίλια δυο άλλα. Ή βλέπουμε ένα ιστορικό μνημείο μέσα από την κάμερα του κινητού και ξαφνικά εμφανίζονται εικόνες από το παρελθόν, η εικόνα που είχε το μνημείο στην αρχική του μορφή, καθώς και η αναπαράσταση ανθρώπων που έζησαν μαζί του ή μέσα σε αυτό – όλα αυτά με τη βοήθεια της «επαυξημένης πραγματικότητας» (augmented reality). Και όλη αυτή την πληροφορία τη συμπληρώνουμε μέσα από το κινητό με δικές μας σκέψεις, γνώσεις, εικόνες, φωτογραφίες, για να μπορούν να τις έχουν διαθέσιμες όσοι βρεθούν εκεί. Η οικονομία του «μοιράσματος» φτάνει στο απόγειό της στην εποχή τού mobility: μοιραζόμαστε σκέψεις και γεγονότα εκεί όπου συμβαίνουν.

Η ΡΗΣΗ ΜcLΑΗΑΝ

Πριν από σαράντα χρόνια ο θεωρητικός των media Μarshall ΜcLuhan υποστήριζε ότι «το μέσο είναι το μήνυμα», προσπαθώντας να υπογραμμίσει ότι η μορφή ενός μέσου εμπεριέχεται στα μηνύματα που μεταδίδει, δημιουργώντας μια συμβιωτική σχέση μέσα από την οποία το μέσο επηρεάζει το πώς αντιλαμβανόμαστε το ίδιο το μήνυμα. Τώρα, στις αρχές της εποχής του mobility, είναι δύσκολο να μη διακρίνουμε ότι η σχέση αντιστρέφεται: το μήνυμα γίνεται το πρωτεύον χαρακτηριστικό του πολιτισμού μας. Γιατί; Πρώτα απ’ όλα, γιατί τα μηνύματα «πακετάρονται» με τρόπο ώστε να λειτουργούν εξίσου αυθεντικά και στη real-time, αλλά και στην ασύγχρονη επικοινωνία. Δεύτερον, γιατί τα μηνύματα σχεδιάζονται για να μεταφέρονται σε σενάρια επικοινωνίας ενός προς έναν, ενός προς πολλούς, πολλών προς πολλούς, ανθρώπου προς μηχανή και μηχανής προς μηχανή (μηχανή = συνήθως υπολογιστικές μηχανές). Και τρίτον, επειδή, όπως φάνηκε και στην περίπτωση των μηνυμάτων 140 χαρακτήρων του Τwitter, ένα μήνυμα μπορεί να είναι τόσο μικρό και ταυτόχρονα να γίνεται ο διακομιστής πλούσιων πληροφοριών (κάθε είδους), να διοργανώνει εκδηλώσεις, να χτίζει διαλόγους γύρω από θέματα, ακόμη και να παίζει ρόλο σε κοινωνικές ανατροπές (όπως στην πρόσφατη εξέγερση του Ιράν). Η τεράστια ποικιλία των μέσων μεταφοράς και κατανάλωσης καθιστούν το μήνυμα κυρίαρχο χάρη στην ευελιξία και στην προσαρμοστικότητα που αποκτά στη νέα εποχή.

Η εποχή τού mobility δεν έχει να κάνει απλώς με τη δυνατότητα των ανθρώπων να κυκλοφορούν με την πληροφορία μαζί τους, αλλά με τη δυνατότητα της πληροφορίας να μεταφέρεται παντού, χωρίς κανέναν γεωγραφικό ή μορφολογικό περιορισμό, μέσα από ασύρματα δίκτυα που δεν σταματούν πουθενά, αλλάζοντας τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον του. Υπηρεσίες όπως το Facebook Connect, το Τwitter ΑΡΙ και το Οpen Social μού επιτρέπουν να δημιουργώ μια πληροφορία (π.χ. στο Facebook) και να τη μεταφέρω/επαναχρησιμοποιώ όχι μόνο σε διαφορετικές συσκευές, αλλά και σε διαφορετικά κοινωνικά δίκτυα, συχνά ανταγωνιστικά μεταξύ τους.

Αυτή είναι η ισχύς τού mobility της πληροφορίας (information mobility), που απελευθερώνει το mobility των ανθρώπων, των ιδεών και των συναλλαγών. Οι νέες εφαρμογές που δημιουργούνται στο πλαίσιο της νέας αυτής εποχής (ακόμη δεν έχουμε δει σχεδόν τίποτε) θα μας δώσουν νέες εμπειρίες στο πώς ζούμε τον κόσμο μας και αλληλεπιδρούμε μαζί του. Ακριβώς: όχι πληροφορίες, εμπειρίες.

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;