16 Απριλιου 2011
Posted in
Επικαιρότητα
Ευρετήριο Άρθρου |
---|
E-Shopping με ασφάλεια |
Σύγχρονες τάσεις |
Οι online κίνδυνοι και οι μηχανισμοί αντιμετώπισης διαδικτυακής απάτης |
Οδηγίες προς καταναλωτές & εμπόρους |
Όλες οι Σελίδες |
Σύγχρονες τάσεις
Οι περισσότεροι χρήστες που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές χρησιμοποιούν τον προσωπικό ή εταιρικό τους υπολογιστή. Στις μέρες μας όμως, λόγω της ανάπτυξης των ασύρματων δικτύων σχεδόν παντού και της δυνατότητας σύνδεσης μέσω smartphones και netbooks υπάρχει η δυνατότητα ο καταναλωτής να μπορεί με αυτές τις φορητές μονάδες να διεξάγει ηλεκτρονικές συναλλαγές. Αφενός λοιπόν τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα πρέπει να παρέχουν υπηρεσίες μέσω των περιορισμένων δυνατοτήτων επεξεργασίας των browser που φέρουν οι φορητές μονάδες. Ενώ αφετέρου, ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι ενήμερος για το είδος των κινδύνων που ελλοχεύουν στις ασύρματες διασυνδέσεις και να τις λαμβάνει σοβαρά υπόψη του προτού προβεί σε οποιαδήποτε καταχώριση προσωπικών δεδομένων.
Μία από τις πιο νέες τάσεις στο χώρο είναι η χρήση των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης, τόσο για προώθηση ηλεκτρονικών καταστημάτων άμεσα, όσο και για την αξιολόγηση των προτιμήσεων του χρήστη σύμφωνα με τους συνδέσμους που επιλέγει προκειμένου να λαμβάνει στοχευόμενη διαφήμιση. Στην προκειμένη περίπτωση είναι ευθύνη του τελικού χρήστη να ρυθμίσει κατάλληλα το απόρρητό του και να μη δημοσιεύει προσωπικά δεδομένα, ώστε να μη γίνεται στόχος των εκάστοτε κακόβουλων επιθέσεων. Τέλος, ορισμένες εταιρείες προσφέρουν εφαρμογές (apps) για την πρόσβαση των πελατών στις υπηρεσίες τους, αποδεσμεύοντας τους από την ανάγκη χρήσης browsers.
Το πρώτο βήμα για ασφαλή και αποτελεσματική χρήση των δυνατοτήτων της ηλεκτρονικής αγοράς είναι η γνώση των υποδομών στις οποίες στηρίζεται. Αρχικά πρέπει να γίνουν αντιληπτά τα βασικά μέρη από τα οποία απαρτίζεται το περιβάλλον ηλεκτρονικών αγορών και στη συνέχεια να εξακριβωθεί σε ποια από αυτά δρουν οι επίδοξοι εγκληματίες.
Αναλυτικά, το περιβάλλον του online shopping χωρίζεται σε:
Διαδικτυακούς Εμπόρους: Πρόκειται για όλους εκείνους που εμπορεύονται προϊόντα ή υπηρεσίες διαδικτυακά και χωρίζονται σε αρκετές κατηγορίες. Έτσι υπάρχουν οι κατασκευαστές προϊόντων που επιλέγουν την προώθησή τους μέσω ίντερνετ, με στόχο την εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος. Οι έμποροι λιανικής (μεταπράτες) που διαθέτουν ηλεκτρονικά καταστήματα και προσφέρουν μια πληθώρα προϊόντων καθώς και υπηρεσίες πληρωμών, αποστολής κ.ά. Μικρές εταιρείες ή ιδιώτες επιλέγουν ιστοσελίδες δημοπρασιών (όπως το eBay) ώστε να θέσουν τα αγαθά τους υπό σύγκριση με άλλα όμοια και να καρπωθούν την καλύτερη δυνατή τιμή. Επίσης αν κάποια εταιρεία δεν επιθυμεί να κατασκευάσει το δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί εύκολα να απευθυνθεί σε διαδικτυακά πολυκαταστήματα, τα οποία φιλοξενούν πληθώρα κατασκευαστών και παρέχουν τη δυνατότητα στον καταναλωτή για σύγκριση και επιλογή της καλύτερης προσφοράς. Αν πάλι κάποιος ιδιώτης επιθυμεί να πουλήσει ή να ανταλλάξει προϊόντα που πλέον δεν του είναι χρηστικά, υπάρχουν ιστοσελίδες που επιτρέπουν τέτοιες ανταλλαγές (καταναλωτής για καταναλωτή - Consumer-to-Consumer [C2C]). Εν γένει η διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου εξασφαλίζει στον καταναλωτή ποικιλία επιλογών, χαμηλότερες τιμές -αφού ο έμπορος δεν χρεώνεται με τα έξοδα συντήρησης ενός συμβατικού καταστήματος, δυνατότητα αγοραπωλησίας 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο και ανάλογα με τις αγορές, χαμηλό ή και καθόλου κόστος αποστολής των αγαθών.
Υπηρεσίες αποπληρωμής: Η χρήση του τραπεζικού συστήματος για τις αποπληρωμές είναι ουσιαστικά αυτή που επιτρέπει την ύπαρξη της ηλεκτρονικής αγοράς. Οι τράπεζες προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών που επιτρέπει στους καταναλωτές και στους εμπόρους να συναλλάσσονται μεταξύ τους, μέσα όμως από ένα πλαίσιο, αυστηρά τοποθετημένο νομοθετικά και με προστασία των προσωπικών δεδομένων και των δύο μερών. Ειδικά στην Ε.Ε. οι κανόνες των τραπεζικών συναλλαγών είναι εξαιρετικά αυστηροί. Επιπρόσθετα, τα τραπεζικά συστήματα έχουν αποκτήσει ένα ισχυρό δίκτυο ώστε να είναι εφικτές οι διεθνείς συναλλαγές και οι διαδικτυακές υπηρεσίες προς τους πελάτες τους. Δυστυχώς όμως, όπως κάθε σύστημα έτσι και το τραπεζικό έχει αδυναμίες τόσο στο σύστημα συναλλαγών του όσο και στη δικτυακή δομή του, τις οποίες έχουν αντιληφθεί οι επίδοξοι ληστές και τις χρησιμοποιούν εις βάρος της ίδιας της τράπεζας αλλά και του τελικού χρήστη. Υπάρχουν ποικίλοι τρόποι για να αποπληρωθούν οι ηλεκτρονικές αγορές. Από τους πιο διαδεδομένους τρόπους είναι η χρήση της πιστωτικής κάρτας όπου μπορεί να ζητηθεί απευθείας από την ιστοσελίδα που έγινε η συναλλαγή. Αν πάλι ο έμπορος δεν επιθυμεί να συνεργαστεί με κάποια τράπεζα άμεσα και έτσι να ανεβάσει το κόστος του ηλεκτρονικού καταστήματός του, μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες ενός τρίτου εμπόρου ο οποίος ως κύρια υπηρεσία προσφέρει τις συναλλαγές μέσω πιστωτικών καρτών. Επίσης άλλες επιλογές είναι: η αντικαταβολή που επιτρέπει στον καταναλωτή να αποπληρώσει το αγαθό μόλις το λάβει (στην εταιρεία αποστολής), το χρεωστικό σημείωμα (debit note) που αφαιρεί το ποσό απευθείας από το τραπεζικό του λογαριασμό και οι ηλεκτρονικές πληρωμές (E-payment) που διενεργούνται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (PayPal), κινητών τηλεφώνων κ.α.
Διαδικτυακές υπηρεσίες: Αν το διαδίκτυο δεν παρείχε μία αξιόπιστη και ασφαλή δομή, δεν θα ήταν εφικτή η ύπαρξη των ηλεκτρονικών αγορών. Αυτό, γιατί ο τελικός χρήστης πρέπει να είναι ασφαλής κατά την περιήγησή του στις ιστοσελίδες και ταυτόχρονα ο έμπορος να προστατεύεται από κακόβουλες επιθέσεις που μπορούν να βλάψουν τόσο την ποιότητα των υπηρεσιών του όσο και την καθαυτή ύπαρξη του στο δίκτυο. Για να εξασφαλιστούν λοιπόν τα προαναφερόμενα, δημιουργήθηκε το σύστημα DNS (Domain Name System) που αντιστοιχίζει μοναδικά ονόματα τομέων σε διευθύνσεις IP και έτσι επιτρέπει στο χρήστη με την πληκτρολόγηση του ονόματος να συνδεθεί με συγκεκριμένο διακομιστή και να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες του (μεταφορά αρχείων, αποστολή e-mail κ.α.). Εν συνεχεία δημιουργήθηκαν οι αρχές πιστοποίησης οι οποίες παρέχουν ψηφιακά πιστοποιητικά στους εμπόρους που έχουν αποδειχθεί υπαρκτοί και αξιόπιστοι, μιας και ο καταναλωτής δεν μπορεί να γνωρίζει αν η ιστοσελίδα που επισκέπτεται είναι έμπιστη. Όταν ο έμπορος λάβει το ψηφιακό πιστοποιητικό του, το εγκαθιστά στην ιστοσελίδα του και αυτό διαβάζεται αυτόματα από τον browser του επισκέπτη που επιτρέπει την πρόσβαση. Διαφορετικά, προειδοποιείται ο χρήστης για την έλλειψη πιστοποιητικού και ενδεχόμενα δεν του επιτρέπεται καθόλου η πρόσβαση σε αυτή τη σελίδα.
τελευταία άρθρα
- Ασφάλεια των δεδομένων μας: Μια εξαρχής χαμένη υπόθεση...
- Πώς η Tesla επαναστατικοποίησε την ηλεκτροκίνηση
- Terramaster F4-423: Το NAS που θέλει να τα κάνει όλα (και να συμφέρει)
- Synology DS923+
- Συγκριτικό δωρεάν NAS προγραμμάτων 2023
- Windows 11
- Apple M1: Επανάσταση στους επεξεργαστές ή κόλπο του (Apple) marketing;
- USB 4.0 - Το next big thing της πληροφορικής
- Εξηγώντας το SMR σκάνδαλο των κατασκευαστών σκληρών δίσκων
- Συγκριτικό προγραμμάτων NAS, έτος 2020
δημοφιλή άρθρα / νέα
- Οι ελληνικές εφημερίδες στο διαδίκτυο
- Ducky 1008 Black ALPS: Ένα φθηνό gaming keyboard
- Σπάζοντας το WPA/WPA2 ασύρματο δίκτυο σε λίγες ώρες
- Chat Roulette: Νέα μόδα online chat
- Συγκριτικό WinZip vs. WinRar vs. 7-Zip: Ποιο είναι το καλύτερο συμπιεστικό σήμερα;
- Πώς να κάνετε τον υπολογιστή σας γρηγορότερο σε 5'
- ΟΣΕ: Κράτηση εισιτηρίων μέσω διαδικτύου
- Digea: Γιατί η ψηφιακή τηλεόραση δεν έχει την ποιότητα εικόνας που θα θέλαμε;
- Ποια κάρτα γραφικών να αγοράσω;
- Φτηνά laptop: Compaq Presario CQ61 - 410SV