16 Απριλιου 2011
Posted in
Επικαιρότητα
Ευρετήριο Άρθρου |
---|
E-Shopping με ασφάλεια |
Σύγχρονες τάσεις |
Οι online κίνδυνοι και οι μηχανισμοί αντιμετώπισης διαδικτυακής απάτης |
Οδηγίες προς καταναλωτές & εμπόρους |
Όλες οι Σελίδες |
Οι online κίνδυνοι
Οι μορφές διαδικτυακής απάτης είναι πλέον πολλές και η αντιμετώπισή τους είναι αρκετά δύσκολη από τους τελικούς καταναλωτές. Από τις πιο γνωστές κατηγορίες ηλεκτρονικής απάτης είναι το phishing, το οποίο συνίσταται στη δημιουργία ενός ψεύτικου οργανισμού που μοιάζει καθ' όλα νόμιμος, με στόχο να αποσπάσει τα προσωπικά δεδομένα του καταναλωτή, όπως για παράδειγμα τον αριθμό της πιστωτικής του κάρτας. Παρόλα αυτά, πολλές ιστοσελίδες πέφτουν θύματα και φανερώνουν τα προσωπικά δεδομένα των πελατών τους εν αγνοία τους, μιας και κάποιος έχει εγκαταστήσει στο διακομιστή τους ένα κακόβουλο λογισμικό. Επίσης διαδεδομένο είναι και το spyware, μια μορφή ιού η οποία εγκαθίσταται στο τερματικό του χρήστη και στόχο έχει να καταγράψει τα πλήκτρα που πατά στο πληκτρολόγιο και να τα αποστείλει στο δημιουργό του, ώστε να αντλήσει πολύτιμες πληροφορίες. Συνήθως τέτοια προγράμματα αποστέλλονται με τη μορφή e-mail που παροτρύνουν τον παραλήπτη να πατήσει ένα σύνδεσμο και να επισκεφτεί ένα κακόβουλο ιστότοπο, ο οποίος εξετάζει τις αδυναμίες στο μηχάνημα του χρήστη για να καταφέρει να εισάγει το επικίνδυνο λογισμικό. Το αποτέλεσμα των προαναφερόμενων τακτικών μπορεί να είναι η υφαρπαγή χρηματικών ποσών απευθείας από τραπεζικούς λογαριασμούς και η υφαρπαγή στοιχείων πιστωτικής κάρτας ή και λήψη χρημάτων μέσω π.χ. PayPal, MoneyGram. Αυτή η διαδικασία υφαρπαγής χρημάτων ορίζεται και ως «κλοπή ταυτότητας» ή identity theft και θεωρείται το πιο γοργά αναπτυσσόμενο έγκλημα.
Άλλο είδος απάτης εξαιρετικά διαδεδομένο είναι το «περί αμοιβών» (advanced-fee fraud). Επίσης σε πολλές περιπτώσεις μέσω email ή συμβατικής αλληλογραφίας ή φαξ, το θύμα ενημερώνεται για μια ψευδή νίκη του σε κάποια ανύπαρκτη κλήρωση ή για μια επιστροφή φόρου ή για μια κληρονομιά που κανένας δεν έχει διεκδικήσει και κάποιος δικηγόρος τον καλεί να μοιραστούν τα χρήματα ή ακόμα και κραυγαλέα παλαιότερα σενάρια που ζητούσαν χρήματα για την επιστροφή ενός Νιγηριανού αστροναύτη από έναν κρυφό Ρωσικό διαστημικό σταθμό. Με όλα τα προαναφερόμενα, οι απατεώνες επιτυγχάνουν να αποσπάσουν χρηματικά ποσά από τα θύματά τους και πάντα διαθέτουν ένα πλήθος εγγράφων για να τους πείσουν για του λόγου το αληθές. Οτιδήποτε στέλνεται μέσω email και έχει ως στόχο την εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού, τον αποπροσανατολισμό του παραλήπτη, διαφημιστικούς σκοπούς χωρίς την έγκριση του παραλήπτη κ.α., κατατάσσεται στην κατηγορία spamming και επίσης θεωρείται μορφή εξαπάτησης.
Η απάτη της υψηλής αποπληρωμής αφορά καταναλωτές που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες C2C και θέτουν προς πώληση ένα αντικείμενό τους. Οι επιτήδειοι στέλνουν πολλαπλά απαντητικά μηνύματα και αφού ο χρήστης πειστεί, του στέλνουν μία επιταγή ή μία απόδειξη κατάθεσης σε τράπεζα, αλλά με παραπάνω χρήματα από την αξία του αγαθού. Ο χρήστης λοιπόν αποστέλλει το αντικείμενο και καταθέτει και τη χρηματική διαφορά, για να ανακαλύψει σε λίγες μέρες ότι η επιταγή που έχει είναι χωρίς αντίκρισμα και έχει χάσει και το αντικείμενο αλλά και χρήματα.
Μία από τις δυσκολότερες στον εντοπισμό απάτες είναι αυτή του «ενδιάμεσου ατόμου» (man-in-the-middle) όπου ένας ξενιστής παρεμβάλλεται μεταξύ της επικοινωνίας δύο υπολογιστών και αποκτά τα δεδομένα που ανταλλάσσουν, μη διακόπτοντας όμως τη σύνδεση, ώστε να μη γίνει αντιληπτός. Αντίστοιχη περίπτωση είναι και η απάτη του «ξενιστή στο πρόγραμμα πλοήγησης» (man in the browser), όπου ένας δούρειος ίππος (Trojan horse) εγκαθίσταται στον υπολογιστή του θύματος και αλλάζει τις συναλλαγές του σε πραγματικό χρόνο, με αποτέλεσμα να μην αντιλαμβάνεται την κλοπή δεδομένων και να νομίζει ότι όλα τελούνται ορθά.
Μηχανισμοί αντιμετώπισης διαδικτυακής απάτης
Με την άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και την κάθε είδους απάτη που διαπράττεται, ήταν φυσικό επακόλουθο η δημιουργία μηχανισμών προστασίας του κοινού συμφέροντος με στόχο να διασφαλιστεί η ακεραιότητα των συναλλαγών. Στην Ε.Ε. δημιουργήθηκαν οδηγίες για την προστασία του καταναλωτή όταν μετέχει σε διεθνείς συναλλαγές (97/7/EC), για τις εγγυήσεις που πρέπει να φέρουν τα καταναλωτικά προϊόντα (1999/44/EC) και για νομικά θέματα που αφορούν στο εσωτερικό ηλεκτρονικό εμπόριο (2003/31/EC). Σημειώνεται ότι οι κανόνες της Ε.Ε. ισχύουν για ιστότοπους που αφορούν στα κράτη - μέλη της και εν γένει οι κανόνες που θέτει κάθε χώρα ξεχωριστά, αφορούν στην περιοχή δικαιοδοσίας της. Κατά συνέπεια, οι συναλλαγές με Οργανισμούς εκτός Ε.Ε. δεν διέπονται από τα ίδια επίπεδα προστασίας του καταναλωτή και του εμπόρου και θα πρέπει να επιλέγονται με σύνεση.
Παρόλα αυτά, επειδή μόνο οι έμποροι και οι υπηρεσίες αποπληρωμών έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν αν τα δεδομένα των πελατών τους είναι ασφαλή, υιοθέτησαν ως μέρος της άμυνας τους κανόνες συμμόρφωσης, ώστε να διατηρούνται οι ιστοσελίδες προστατευμένες. Έτσι δημιουργήθηκε το PCI-DSS (Payments Card Industry Security Standards Council) από τους ίδιους τους Οργανισμούς πιστωτικών καρτών, το οποίο ορίζει τους ελάχιστους κανόνες ελέγχου που πρέπει να εφαρμόσουν οι διαδικτυακοί έμποροι για να προστατεύσουν τους πελάτες τους και θεωρείται υποχρεωτικό στην εφαρμογή του. Αν και ως χρήστης, δεν υπάρχει κάποιος τρόπος να διαπιστωθεί αν ο ιστότοπος είναι σύμφωνος με αυτό το πρότυπο λειτουργίας. Το PCI-DSS αφορά σε οποιαδήποτε οντότητα επεξεργάζεται, μεταδίδει ή αποθηκεύει πληροφορίες πιστωτικών καρτών, από τους μικρούς εμπόρους έως τους διεθνείς Οργανισμούς. Ανάλογα με το επίπεδο που τους έχει χορηγηθεί, οι έμποροι υποβάλλονται σε σαρώσεις για κακόβουλο λογισμικό είτε από ανεξάρτητους και εξουσιοδοτημένους τρίτους Οργανισμούς (ASV - Approved Scanning Vendor) είτε ατομικά και παρέχουν πληροφορίες για τις προβληματικές συναλλαγές στον Οργανισμό. Αν κάποιος έμπορος βρεθεί μη συμβατός με το πρωτόκολλο και πέσει θύμα εξαπάτησης, υποχρεούται σε εκτενείς ελέγχους σε βάθος χρόνου και παράλληλα σε αποζημιώσεις των θυμάτων.
Ειδικότερα για την επικοινωνία του υπολογιστή με το διαδίκτυο έχει υιοθετηθεί η SSL τεχνική κωδικοποίησης (Secure Socket Layer), που αν και δεν παρέχει κάποιο είδος ασφάλειας και προστασίας της ιστοσελίδας, προστατεύει τη διαδικασία αποστολής και λήψης των δεδομένων. Αν χρησιμοποιείται η κωδικοποίηση SSL, η διεύθυνση της ιστοσελίδας θα ξεκινά με https (s=secure) αντί για http και στη γραμμή κατάστασης του browser θα υπάρχει ένα κλειδωμένο λουκέτο. Το πιστοποιητικό SSL δίνεται στην ιστοσελίδα από μια ανεξάρτητη αρχή πιστοποίησης και ο browser κατά τη σύνδεσή του εξετάζει αν είναι συμβατή με συγκεκριμένους κανόνες που υποδεικνύονται από την αρχή. Κατά συνέπεια, όποια μηνύματα προειδοποίησης προκύψουν κατά τον έλεγχο δεν θα πρέπει να αγνοηθούν, μιας και μπορεί να είναι ενδείξεις ύπαρξης κινδύνου. Στον Internet Explorer ένα κλικ στο λουκέτο δίνει πληροφορίες για την αρχή πιστοποίησης της ιστοσελίδας, ενώ στον Firefox επιλέγεται το πράσινο παράθυρο πληροφοριών στα αριστερά του URL.
τελευταία άρθρα
- Ασφάλεια των δεδομένων μας: Μια εξαρχής χαμένη υπόθεση...
- Πώς η Tesla επαναστατικοποίησε την ηλεκτροκίνηση
- Terramaster F4-423: Το NAS που θέλει να τα κάνει όλα (και να συμφέρει)
- Synology DS923+
- Συγκριτικό δωρεάν NAS προγραμμάτων 2023
- Windows 11
- Apple M1: Επανάσταση στους επεξεργαστές ή κόλπο του (Apple) marketing;
- USB 4.0 - Το next big thing της πληροφορικής
- Εξηγώντας το SMR σκάνδαλο των κατασκευαστών σκληρών δίσκων
- Συγκριτικό προγραμμάτων NAS, έτος 2020
δημοφιλή άρθρα / νέα
- Οι ελληνικές εφημερίδες στο διαδίκτυο
- Ducky 1008 Black ALPS: Ένα φθηνό gaming keyboard
- Σπάζοντας το WPA/WPA2 ασύρματο δίκτυο σε λίγες ώρες
- Chat Roulette: Νέα μόδα online chat
- Συγκριτικό WinZip vs. WinRar vs. 7-Zip: Ποιο είναι το καλύτερο συμπιεστικό σήμερα;
- Πώς να κάνετε τον υπολογιστή σας γρηγορότερο σε 5'
- ΟΣΕ: Κράτηση εισιτηρίων μέσω διαδικτύου
- Digea: Γιατί η ψηφιακή τηλεόραση δεν έχει την ποιότητα εικόνας που θα θέλαμε;
- Ποια κάρτα γραφικών να αγοράσω;
- Φτηνά laptop: Compaq Presario CQ61 - 410SV