Διαφήμιση
( 1 ψήφος )

internet privacyΟταν ο Πίτερ Έκερσλι έκανε «κλικ» σε μια από τις πιο δημοφιλείς online υπηρεσίες εύρεσης εργασίας στις ΗΠΑ, δεν έμεινε «μόνος» του για πολλή ώρα... Χρησιμοποιώντας λογισμικό που παρακολουθεί τα προγράμματα που «τρέχουν» στην ιστοσελίδα CareerBuilder.com, ο ερευνητής του Electronic Frontier Foundation, του οργανισμού υπέρ της προστασίας των δικαιωμάτων των χρηστών του ίντερνετ, διαπίστωσε ότι τον υπολογιστή του παρακολουθούσαν τουλάχιστον 10 προγράμματα που καταγράφουν τις διαδικτυακές κινήσεις των χρηστών. Το χειρότερο από όλα είναι ότι δεν είχε ιδέα τι πρόκειται να γίνουν στη συνέχεια τα προσωπικά δεδομένα του.

Η εμπειρία του βρίσκεται στο επίκεντρο της διαμάχης που έχει ξεσπάσει για την μελλοντική διαμόρφωση της ζωής στον Παγκόσμιο Ιστό, η οποία σε κάθε περίπτωση έχει πολύ πραγματικές επιπτώσεις και στον αληθινό «φυσικό» κόσμο. Οι ψηφιακοί φάκελοι που καταρτίζουν οι επιχειρήσεις από τα στοιχεία των αναζητήσεων των χρηστών και τις άλλες διαδικτυακές τους συνήθειες γίνονται όλο και πιο περιεκτικοί.

Την ίδια στιγμή, ένας τεράστιος όγκος προσωπικών δεδομένων διαρρέει ανεξέλεγκτα στο διαδίκτυο, με τα 500 εκατ. των χρηστών της υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης Facebook να αποτελούν τα πιο ευάλωτα «θύματα» απέναντι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Ψηφιακό προφίλ
«Πολλά μικρά κομμάτια προσωπικών δεδομένων συνενώνονται για τη δημιουργία ενός πλήρους ψηφιακού προφίλ, το οποίο είναι λεπτομερές σε τόσο μεγάλο βαθμό που είναι σχεδόν αδιανόητο», αναφέρει ο Μάικλ Φέρτικ του οργανισμού Reputation Defender, που βοηθάει τους χρήστες του Ιντερνετ να διαχειρίζονται τα online «αποτυπώματα» που αφήνουν πίσω τους.

«Το αν μένετε ξύπνιοι μέχρι αργά σερφάροντας στο Ιντερνετ, ή έχετε παραπονεθεί για οποιοδήποτε λόγο κατά μιας εταιρείας, θα μπορούσε να απειλήσει σοβαρά κάθε μελλοντική σας προσπάθεια για αναζήτηση εργασίας. Στην περίπτωση που έχετε ακριβές συνήθειες, θα μπορούσατε να θέσετε σε κίνδυνο μελλοντικές προσπάθειες αναζήτησης χρηματοδότησης, ή ακόμη και μελλοντικά ραντεβού σας», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Οσο περισσότερο διευρύνονται αυτού του είδους οι ανησυχίες τόσο περισσότερο εντείνεται η διαμάχη αναφορικά με τα όριο του ιδιωτικού απορρήτου στο διαδίκτυο. Όπως παραδέχεται ανώτατο διευθυντικό στέλεχος κορυφαίας διαδικτυακής αμερικανικής εταιρείας, θα αρκούσε μόλις ένα μεγάλο σκάνδαλο για την κακή χρήση προσωπικών πληροφοριών, που θα αφορούσε λ.χ. το παιδί ενός εξέχοντος πολιτικού, για να «ξεχειλίσει το ποτήρι».

Ο Μπόμπι Ρας, μέλος των Δημοκρατικών στη Βουλή των Αντιπροσώπων που κατέθεσε πρόσφατα ένα νομοσχέδιο που θα δίνει στους Αμερικανούς το δικαίωμα να ελέγχουν την αλόγιστη διαρροή των προσωπικών δεδομένων τους, θεωρεί ότι «βρισκόμαστε σε μια καθοριστική καμπή». Η ένταση που έχει δημιουργηθεί από τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και την έκθεση προσωπικών πληροφοριών από τους ίδιους τους χρήστες έχει εγείρει πολλά φιλοσοφικά θέματα αναφορικά με αυτό το ζήτημα, ενώ έχει αναδείξει και τα ενδεχόμενα εμπορικά οφέλη που διακυβεύονται από περιορισμούς στη λειτουργία των διαδικτυακών υπηρεσιών.

Ο 26χρονος ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, θεωρείται «πρωτεργάτης» του ανοίγματος των χρηστών στον online κόσμο. «Οι άνθρωποι νιώθουν ιδιαίτερα άνετα όχι μόνο να μοιράζονται πληροφορίες κάθε είδους, αλλά και να είναι πιο ανοιχτοί με τους άλλους ανθρώπους», τόνισε σε ομιλία του τον Ιανουάριο «Αυτή η νέα κοινωνική νόρμα, εξελίσσεται διαρκώς» επεσήμανε στην ομιλία του. Ωστόσο, πολύ πρόσφατα ανακάλυψε ότι οι νοοτροπίες δεν αλλάζουν τόσο γρήγορα όσο θα επιθυμούσε.

Διαμαρτυρίες
Το Facebook δέχθηκε καταιγισμό διαμαρτυριών
όταν άλλαξε τις παραμέτρους λειτουργίας του, εκθέτοντας αυτόματα πολλές προσωπικές πληροφορίες των χρηστών του, όπως την πόλη διαμονής τους ή την επαγγελματική τους ιδιότητα. Τόσο οι ευρωπαϊκές όσο και οι αμερικανικές αρχές αντέδρασαν άμεσα και έντονα σε αυτή την κίνηση, αναγκάζοντας το Facebook να αναδιπλωθεί, αλλάζοντας εκ νέου μέρος των ρυθμίσεων ασφαλείας του.

Το αποτέλεσμα αυτής της φιλοσοφικής αντιπαράθεσης θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στην κερδοφορία των επιχειρήσεων που λειτουργούν online. Η πρόσβαση σε λεπτομερείς πληροφορίες των χρηστών είναι καθοριστικής σημασίας για εταιρείες όπως η Google, το Facebook και άλλοι πάροχοι δωρεάν υπηρεσιών στο Ιντερνετ, αναφέρει η Ρεμπέκα Αρμπογκαστ, αναλύτρια της Stifel Nicolaus στην Ουάσινγκτον.

«Το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας τους στηρίζεται στην προσέλκυση διαφημίσεων οι οποίες θα είναι όσο περισσότερο πιο κοντά στα ενδιαφέροντα των χρηστών γίνεται», όπως επισημαίνει. «Δίχως τα προσωπικά δεδομένα, το Ιντερνετ δεν θα είναι πια τόσο χρήσιμο για τους διαφημιστές», προσθέτει ο καθηγητής πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο της Β. Καρολίνας, Νικ Ράπα.

«Το κτίσιμο της αυτοκρατορίας του Ιντερνετ πάνω σε διαφημιστικά δολάρια, έτσι όπως γίνεται σήμερα, δεν θα είναι πλέον εφικτό», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Πώς συλλέγονται online τα προσωπικά δεδομένα
Των Joseph Menn και Staphanie Kirchgaessner

Οι online διαφημιστικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι τα προφίλ των χρηστών του Ιντερνετ που συντάσσουν δεν καθιστούν εφικτή την ταυτοποίηση φυσικών προσώπων. Ορισμένοι ειδικοί προειδοποιούν όμως ότι τα υποτιθέμενα ανώνυμα προσωπικά δεδομένα που συνθέτονται από τις διαδικτυακές συνήθειες των χρηστών θα μπορούσαν να προκαλέσουν αντικείμενο κλοπής και να προκαλέσουν το ανεπιθύμητο ενδιαφέρον μη εγκεκριμένων από τους χρήστες προσώπων και φορέων.

Μέρος του προβλήματος είναι ότι τα προσωπικά δεδομένα εξαπλώνονται ραγδαία. Μια επίσκεψη σε μια οποιαδήποτε ιστοσελίδα μπορεί να καταγραφεί από το διαχειριστή της και να εντοπιστεί η διαδικτυακή διεύθυνση από την οποία πραγματοποιήθηκε, γεγονός που μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να «συνδέσει» την επίσκεψη απευθείας με τον συγκεκριμένο υπολογιστή από τον οποίο πραγματοποιήθηκε.

Τα δεδομένα είθισται να παραδίδονται στο διαφημιστικό δίκτυο που τροφοδοτεί με διαφημίσεις μια ιστοσελίδα, το οποίο στη συνέχεια τα αποστέλλει στο πρακτορείο που έχει αγοράσει διαφημιστικό χώρο στην συγκεκριμένη ιστοσελίδα, αλλά και στον ίδιο τον διαφημιζόμενο.

Από εκεί και πέρα, τα δεδομένα είναι διαθέσιμα σε πολλά εμπλεκόμενα μέρη, όπως υπεύθυνους μάρκετινγκ που διαμορφώνουν διαφημιστικές καμπάνιες ανάλογα με τα συγκεκριμένα ενδιαφέροντα των χρηστών.

Η αμερικανική εταιρεία μάρκετινγκ Datran Media, που συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες των ΗΠΑ, αγοράζει τέτοιου είδους προσωπικά δεδομένα τα οποία στη συνέχεια συνδυάζει με το προσωπικό διαδικτυακό ιστορικό των ατόμων στα οποία αναφέρονται.

Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι καταστρέφει τα ονόματα και τις διευθύνσεις των προσώπων στα οποία αναφέρονται τα στοιχεία προκειμένου να μην είναι εφικτή η ταυτοποίησή τους. Αλλά τα προφίλ των χρηστών μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ταυτοποίησή τους ακόμη και χωρίς τη χρήση αυτών των δεδομένων, υποστηρίζει η Τζέσικα Ριτς από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτών της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ. Το ερχόμενο φθινόπωρο θα παρουσιάσει μάλιστα έκθεση που αποδεικνύει ότι οι χρήστες δεν κατανοούν πως λειτουργεί αυτή η διαδικασία.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της υπηρεσίας ενοικιάσεως ταινιών Netflix που έχει δεχθεί αγωγές από χρήστες της, οι σεξουαλικές προτιμήσεις των οποίων έγιναν γνωστές παρά τη θέλησή τους ύστερα από την ταυτοποίησή τους μετά τη δίχως έγκρισή τους ανάλυση των προσωπικών δεδομένων τους.

 

13/08/2010 - imerisia.gr

 

Διαβάστε επίσης:

δημοψήφισμα

Νέα επικαιρότητας: Ποιότητα ή ποσότητα;