07 Μαρτιου 2010
Posted in
Επικαιρότητα
CΥΒΕR ΒULLΥΙΝG ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Οι θύτες ασκούν εκφοβισμό για επίδειξη δυνάμεως ενθαρρυνόμενοι από την ανωνυμία του μέσου
ΒΑΝΙΑ ΦΙΣΟΥΝ, ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ MSC, ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΩΡ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΓΝΑ «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ»
Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τα θετικά στοιχεία και τις διευκολύνσεις που παρέχουν η πρόοδος και η ανάπτυξη της τεχνολογίας, παράλληλα όμως θα πρέπει να εντοπίσουμε και τα προβλήματα που προκύπτουν από τις ραγδαίες αλλαγές και την εισβολή του νέου στοιχείου σε ένα ίσως απροετοίμαστο παλιό περιβάλλον. Τα οφέλη της χρήσης Η/Υ και του Διαδικτύου αναντίρρητα είναι τεράστια, ωστόσο συχνά ενδέχεται να γίνεται χρήση τους εις βάρος κάποιου άλλου, όπως συμβαίνει με το φαινόμενο του cyber bullying (εκφοβισμός μέσω Διαδικτύου).
Ο όρος δημιουργήθηκε από τον Καναδό Βill Βelsey και σημαίνει τις πράξεις εκφοβισμού, επιθετικότητας, παρενόχλησης, τρομοκρατικής ή αυταρχικής συμπεριφοράς που πραγματοποιούνται μέσω των ψηφιακών συσκευών επικοινωνίας και επαναλαμβάνονται ανά τακτά ή άτακτα χρονικά διαστήματα (Κowalski et al., 2008).
Το συνολικό ποσοστό των εφήβων που βίωσαν εκφοβισμό μέσω του διαδικτύου ήταν 14,7%. Δεν προέκυψε στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα ως προς τις εμπειρίες εκφοβισμού(15,2% στα αγόρια και 19,5% στα κορίτσια, p.<127)
Τα στοιχεία προέρχονται από την απογραφική έρευνα η οποία διεξήχθη στην Κω το 2008, σε δείγμα 1.221 εφήβων, μαθητών Γ΄ Γυμνασίου και όλων των τάξεων του Λυκείου, όλων των σχολικών μονάδων του νησιού. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τους ερευνητές κ.κ. Κ. Σιώμο, Ν. Αγγελόπουλο, Ν. Ιωαννίδη, κυρία Βάνα Φισούν, σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης Κω «Ιπποκράτης» του ΟΚΑΝΑ, τον επιστημονικό διευθυντή κ. Δ. Γερούκαλη και την επιστημονική ομάδα του Κέντρου. Την στατιστική επεξεργασία ανέλαβε ο κ. Γ. Φλώρος.
ΟΙ ΘΥΤΕΣ
Στο ερώτημα γιατί κάποια παιδιά υιοθετούν στάσεις εκφοβισμού δεν υπάρχει μια απλή απάντηση. Στοιχεία της προσωπικότητας, της δυναμικής της οικογένειας, ακόμη και το είδος του σχολείου ή κοινωνικοί παράγοντες, ενδέχεται να παίζουν κάποιον σημαντικό ρόλο.
Μερικά παιδιά – ή νέοι – εμπλέκονται στην ηλεκτρονική βία επιπόλαια, στέλνουν απειλητικά και υποτιμητικά μηνύματα σε κάποιο άλλο άτομο από ανία ή επειδή το θεωρούν αστείο χωρίς να συνειδητοποιούν ότι αυτό που κάνουν είναι μια μορφή εκφοβισμού που μπορεί να έχει θύματα.
Υπάρχουν όμως και άτομα που εκφοβίζουν στο Διαδίκτυο με άμεσο στόχο να πληγώσουν και να ταπεινώσουν τα θύματά τους. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο προφίλ αυτών των τελευταίων, αλλά θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για άτομα που χαρακτηρίζονται από βίαιες συμπεριφορές και τάση για επίδειξη δύναμης, και τα οποία είναι ικανά να ασκήσουν εκφοβισμό γενικότερα. Ενδέχεται να πιστεύουν ότι με αυτόν τον τρόπο αποκτούν δύναμη και γόητρο ή να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως ένα μέσον εκδραμάτισης (acting out) των επιθετικών τους φαντασιώσεων online (Οlweus, 1993a). Αλλωστε ο εκφοβισμός στο Διαδίκτυο είναι πιο ασφαλής απ’ ό,τι ο παραδοσιακός εκφοβισμός γιατί είναι ανώνυμος και υπάρχουν μικρότερες πιθανότητες να συλληφθεί ο θύτης.
Οι γονείς ενός παιδιού που εμπλέκεται σε ένα περιστατικό εκφοβισμού από την πλευρά του θύτη είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι μπορεί ορισμένα άτομα να εμπλέκονται σε ένα τέτοιο περιστατικό σε κάποια φάση της ζωής τους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το παιδί θα είναι θύτης σε όλη του τη ζωή. Η δυνατότητα της ανωνυμίας πιθανόν το ωθεί σε αρνητικές δηλώσεις online, που δεν θα τολμούσε ίσως να κάνει αν δεν υπήρχε η δυνατότητα ανωνυμίας. Παρ’ όλα αυτά, κάποια παιδιά που εκφοβίζουν στο Διαδίκτυο ενδεχομένως να συμμετέχουν και σε άλλες μορφές εκφοβισμού, και αυτό καθιστά πιο σοβαρά τα πράγματα. Ισως το παιδί χρειάζεται βοήθεια από κάποιον ειδικό και παρακολούθηση από τους γονείς στη χρήση του Διαδικτύου.
ΤΑ ΘΥΜΑΤΑ
Οποιοδήποτε παιδί μπορεί να πέσει θύμα εκφοβισμού στο Διαδίκτυο. Συνήθως όμως οι εκφοβιστές επιλέγουν για θύματά τους παιδιά ήσυχα και ευαίσθητα που έχουν λίγους φίλους, είναι πιο αδύναμα από τους συνομηλίκους τους ή έχουν κάποιο σωματικό πρόβλημα. Συνέπειες του εκφοβισμού είναι συχνά η κατάθλιψη και το άγχος, η δυσκολία στις διαπροσωπικές σχέσεις, οι χαμηλότερες ακαδημαϊκές ικανότητες και η τάση να απουσιάζουν συχνότερα από το σχολείο (Roland, 2002).
ΤΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ
Μερικά σημάδια που μπορεί να είναι ανησυχητικά και να δείχνουν ότι το παιδί έχει πέσει θύμα εκφοβισμού ή είναι θύτης είναι τα εξής (Κowalski et al., 2008):
-
Το παιδί ξαφνικά σταματά να χρησιμοποιεί τον υπολογιστή του.
-
Γίνεται νευρικό ή αναστατώνεται όταν εμφανίζεται ένα μήνυμα.
-
Φαίνεται να έχει δυσκολία να πάει σχολείο ή να βρίσκεται εκτός σπιτιού.
-
Δείχνει θυμωμένο, θλιμμένο ή απογοητευμένο μετά τη σύνδεση με το Διαδίκτυο.
-
Αποφεύγει συζητήσεις σχετικά με το τι κάνει στο Διαδίκτυο.
-
Αποσύρεται από τις επαφές με μέλη της οικογένειας αλλά και με τους φίλους του.
-
Παρουσιάζει ξαφνική μείωση στη σχολική του επίδοση.
-
Αλλάζει γρήγορα την οθόνη του ή κλείνει προγράμματα όταν ο γονιός πλησιάζει τον υπολογιστή.
-
Χρησιμοποιεί τον υπολογιστή κατά τη διάρκεια της νύχτας.
-
Γελάει υπερβολικά ενώ χρησιμοποιεί τον υπολογιστή.
-
Χρησιμοποιεί πολλαπλούς λογαριασμούς χρήστη ή χρησιμοποιεί έναν λογαριασμό που δεν είναι δικός του.
-
Εκφράζεται υποτιμητικά για τους συμμαθητές του.
Βέβαια αυτή η πιθανή συμπτωματολογία ενδέχεται να σχετίζεται και με άλλα, γενικότερα προβλήματα του παιδιού και θα πρέπει να είναι κανείς ιδιαίτερα προσεκτικός στους χειρισμούς του.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
Ερευνα έχει δείξει ότι το 70% των θυμάτων εκφοβισμού έχει δεχθεί σχετικά μηνύματα όταν είναι στο σπίτι και μόνο ένα 30% στο σχολείο (Κowalski et al., 2008). Ωστόσο σε ελάχιστες περιπτώσεις τα θύματα έχουν μιλήσει για το συμβάν στους οικείους τους. Κάποιοι γονείς που είναι εξοικειωμένοι με το Διαδίκτυο συνηθίζουν να διαβάζουν τα μηνύματα των παιδιών τους, πιστεύοντας ότι έτσι τα προφυλάσσουν. Αυτό όμως αποτελεί μια μορφή παραβίασης της ιδιωτικής ζωής τους. Προτιμότερο θα ήταν να μιλούν με τα παιδιά τους για τη σωστή χρήση του Διαδικτύου, να ακούν για τις online εμπειρίες τους, να δουν τα sites που επισκέπτονται και να τους εμφυσήσουν εμπιστοσύνη ώστε να απευθυνθούν σε αυτούς όταν νιώσουν ότι απειλούνται.
Σε περίπτωση όπου το παιδί πέσει θύμα εκφοβισμού μέσω Διαδικτύου οι γονείς μπορούν να προβούν σε μια σειρά ενέργειες:
Να συμβουλεύουν τα παιδιά τους όταν λαμβάνουν απειλητικά ή προσβλητικά μηνύματα να τα αποθηκεύουν για να κρατήσουν τα αποδεικτικά στοιχεία. Οταν τα μηνύματα προέρχονται από άγνωστο αποστολέα, οι γονείς μπορούν να ζητήσουν βοήθεια από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και να πάρουν πληροφορίες από την Ασφαλή Πλοήγηση στο Διαδίκτυο. Αν ο θύτης είναι γνωστός του θύματος, πρέπει να ενημερωθούν οι γονείς του παιδιού για τη συμπεριφορά του ή ακόμη και το σχολείο του, αν πηγαίνουν τα παιδιά στο ίδιο σχολείο, για να νιώσει ασφάλεια το θύμα και να ελεγχθεί ο θύτης.
Επίσης, οι γονείς πρέπει να έχουν υπόψη τους τα εξής:
Υπάρχουν ιστότοποι στους οποίους απαγορεύεται η χρήση σε παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών, ωστόσο πολύ συχνά τα παιδιά δημιουργούν τη δική τους ιστοσελίδα δηλώνοντας ψεύτικη ηλικία.
Αν δεν έχει εγκατασταθεί κάποιο σύστημα φιλτραρίσματος (που μπλοκάρει, για παράδειγμα, χυδαίες λέξεις ή εικόνες), τα παιδιά μπορούν εύκολα να δουν ιστοσελίδες με ανεπιθύμητο περιεχόμενο ή να μιλήσουν με αγνώστους. Και, όπως στους δημόσιους χώρους, έτσι και εδώ υπάρχει ο κίνδυνος να τα προσεγγίσει κάποιος που μπορεί να τα βλάψει. Γι’ αυτό πρέπει να μάθουν να μη δίνουν ποτέ τη διεύθυνσή τους ή το όνομα του σχολείου τους και να μη συναντούν άτομα που «γνώρισαν» μέσω Διαδικτύου.
Τέλος, οι γονείς θα πρέπει να εξοικειωθούν και οι ίδιοι με το Διαδίκτυο και να μιλήσουν στα παιδιά τους για τους ηθικούς κανόνες που πρέπει να διέπουν τη διαδικτυακή τους επικοινωνία, οι οποίοι είναι αντίστοιχοι με αυτούς της πραγματικής επικοινωνίας, όπως ο σεβασμός του άλλου, η ευγένεια, η κατανόηση και η αποδοχή. Ας μην ξεχνάμε ότι το Διαδίκτυο αποτελεί αναπόσπαστο πλέον κομμάτι της ζωής μας, είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο της τεχνολογίας που ήρθε και θα μείνει και η δαιμονοποίησή του σίγουρα δεν ωφελεί κανέναν.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1) Κing, L. (2006), Νo hiding from online bullies. Retrieved September 16, 2006
2) Κowalski, R., Limbez, S., Αgatston, Ρ. (2008). Cyber Βullying: Βullying in the digital age. Βlackwell Ρublishing.
3) Οlweus, D. (1994). «Αnnotation: Βullying at school: Βasic facts and e ects of a school-based intervention program». Journal of Child Ρsychology and Ρsychiatry, 35, 1.171-1.190.
4) Roland, Ε. (2002). «Βullying, depressive symptoms and suicidal thoughts», Εducational Research, 44, 55-67.
5) Σιώμος, Κ. (2008), Εθισμός των εφήβων στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το Διαδίκτυο: Ψυχιατρικά συμπτώματα και διαταραχές ύπνου. Διδακτορική διατριβή, Παν/ μιο Θεσσαλίας, Τμήμα Ιατρικής.
6) Willard Ν., (2008), Εducator’s Guide to Cyberbullying Αddressing the Ηarm Caused by Οnline Social Cruelty
τελευταία άρθρα
- Ασφάλεια των δεδομένων μας: Μια εξαρχής χαμένη υπόθεση...
- Πώς η Tesla επαναστατικοποίησε την ηλεκτροκίνηση
- Terramaster F4-423: Το NAS που θέλει να τα κάνει όλα (και να συμφέρει)
- Synology DS923+
- Συγκριτικό δωρεάν NAS προγραμμάτων 2023
- Windows 11
- Apple M1: Επανάσταση στους επεξεργαστές ή κόλπο του (Apple) marketing;
- USB 4.0 - Το next big thing της πληροφορικής
- Εξηγώντας το SMR σκάνδαλο των κατασκευαστών σκληρών δίσκων
- Συγκριτικό προγραμμάτων NAS, έτος 2020
δημοφιλή άρθρα / νέα
- Οι ελληνικές εφημερίδες στο διαδίκτυο
- Ducky 1008 Black ALPS: Ένα φθηνό gaming keyboard
- Σπάζοντας το WPA/WPA2 ασύρματο δίκτυο σε λίγες ώρες
- Chat Roulette: Νέα μόδα online chat
- Συγκριτικό WinZip vs. WinRar vs. 7-Zip: Ποιο είναι το καλύτερο συμπιεστικό σήμερα;
- Πώς να κάνετε τον υπολογιστή σας γρηγορότερο σε 5'
- ΟΣΕ: Κράτηση εισιτηρίων μέσω διαδικτύου
- Digea: Γιατί η ψηφιακή τηλεόραση δεν έχει την ποιότητα εικόνας που θα θέλαμε;
- Ποια κάρτα γραφικών να αγοράσω;
- Φτηνά laptop: Compaq Presario CQ61 - 410SV